cooesa Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012, pp. 103-118

© Council for the Development of Social Science Research in Africa, 2012
(ISSN 0850-3907)

The Internet as Public Sphere:
AZimbabwean Case Study (1999-2008)

Kudakwashe Manganga”

Abstract

The appearance of the Movement for Democratic Change (MDC) on
Zimbabwe’s political landscape in 1999 and the publication of independent
newspapers provided Zimbabweans with alternative public spheres to the
government controlled media. Through these counter-publics Zimbabweans
articulated their protests against the deteriorating economic and political
situation in the country. However, legislations like the Access to Information
and Protection of Privacy Act (AIPPA) and the Public Order and Security Act
(POSA) have since 2002 enabled the government to exert a stranglehold over
the free flow of information. This has subsequently forced Zimbabweans to
resort to the Internet to articulate their political views without fear of reprisals
from the state. This paper addresses the key features, problems, and prospects
of this cyber public sphere.

Résumé

L’émergence du Mouvement pour le changement démocratique (MDC) sur
I’aréne politique du Zimbabwe en 1999 et des journaux indépendants ont
fourni aux Zimbabweéens des espaces publics comme une alternative aux medias
contrdlés par I’Etat. Grace a ce nouveau phénoméne, les populations ont un
moyen d’articuler leurs protestations contre la détérioration de la situation
économique et politique du pays. Cependant, depuis 2002, les lois sur I’ Acces
alI’information, la Loi sur la Protection de I’information privée (AIPPA) et la
Loi sur I’Ordre public et la sécurité (POSA) ont permis au gouvernement
d’exercer son emprise sur la libre circulation des informations. Ceci a contraint
les Zimbabwéens a recourir a Internet pour véhiculer leurs opinions politiques
sans crainte de représailles de la part de I’Etat. Cet article met en lumiére les
traits principaux, les problémes, et les perspectives de cet espace public du
cyber.

* PhD student, History Department, Stellenbosch University, South Africa.

‘ 7. Manganga.pmd

E-mail: kudmag@yahoo.com

103 06/03/2012, 18:51



104 Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012

Introduction

The concept of the public sphere has undergone significant transformation
since its popularisation by the writings of Jurgen Habermas. The form and
modus operandi of the public sphere are arguably informed by the prevailing
media of communication in a given society. The modern public sphere is
therefore based on radio, television, newspapers, books, magazines and the
Internet as well as the informal or alternative media. In view of the above,
this paper examines the usefulness of the Internet as an alternative public
sphere in Zimbabwe. It argues that the appearance of the Movement for
Democratic Change (MDC) on Zimbabwe’s political landscape in 1999 and
the publication of the Daily News and Daily News on Sunday provided
Zimbabweans with alternative public spheres and counter-publics to articulate
their protests against the deteriorating economic and political situation in the
country. However, legislations like Access to Information and Protection of
Privacy Act (AIPPA) and the Public Order and Security Act (POSA) have
enabled the government to exert a stranglehold over the media, media houses,
and the free flow of information since 2002. In addition, faced with increasing
political opposition at home, international isolation abroad, and an
unprecedented economic crisis since 1999, the government has been trying
to articulate and sustain a ‘grand” and ‘dominant” narrative resulting in the
shrinking of the democratic space. This has subsequently forced
Zimbabweans to resort to the Internet to articulate their political views without
fear of reprisals from the authoritarian state.

This paper argues that contemporary Internet capabilities like electronic
mailing lists, wikis, forums, and blogs are potential counter-publics for citizens
in countries where there is limited press freedom, freedom of expression
and association. Consequently, the Internet offers the possibility for the
development of a virtual counter-public sphere. The Internet has great
potential for the development of civil society and democracy in situations
like those in Zimbabwe. However, the limitations of the Internet as public
sphere must also be recognised. The capacity for technology to revolutionise
political participation and civil life is not a given. Discussion on the political
impact of the Internet has also focused on issues like access, ownership,
reliability, authenticity, technological determinism, encryption,
commodification, intellectual property, identity and vandalism. In addition,
cyber democracy tends to be elitist and an alternative voice for the educated
urban citizens who have access to telecommunication infrastructure and
electricity.

‘ 7. Manganga.pmd 104 06/03/2012, 18:51



Manganga: The Internet as Public Sphere — A Zimbabwean Case Study 105

Zimbabwean Politics and the Media (1980-2008)

A free and open media enhances a democratic political culture and
dissemination of political information. In Zimbabwe, the media has historically
not been playing its role in promoting democratic participation by the citizens.
The media has witnessed varying degrees of control by successive
governments, especially between 1965 and 2008. At independence from
Britain in 1980, the country inherited a dualistic and contradictory legacy of
democracy for the white minority, and authoritarianism for the black majority.
During the regime of the minority government led by lan Smith (1965-
1979), the country’s ‘mediascape’ was characterised by state censorship
and the banning of media publications and literary works deemed subversive
to the racist colonial regime. Restrictive laws included the Official Secrets
Act, the Law and Order Maintenance Act (LOMA) and the Emergency Powers
Act. However, within white Rhodesian society, the media served as a public
sphere and exercised a degree of freedom as long as it avoided issues of
national security (Alexander 2006:47).

Between 1980 and 2008, the Zimbabwean media developed in three
transitional phases. The period 1980-1990 witnessed an unprecedented
expansion of media coverage throughout the country. Government opened
up the public sphere by training and employing black journalists in mainstream
media, introducing more local language programmes on radio and television,
and introducing community and rural newspapers under the Zimbabwe Mass
Media Trust (ZMMT). However, by 1990, ‘the state had already started
usurping editorial autonomy at ZMMT, threatened a critical private press,
and the under-developed rural market had failed to sustain a vibrant community
press’ (Alexander 2006:47). Between 1990 and 1998, contradictory
developments were evident within the media. The implementation of the
Economic Structural Adjustment Programme (ESAP) opened up the economy
to market forces leading to the mushrooming and expansion of mainstream
and urban-based independent media. The period saw the launch of the Daily
Gazette, Sunday Times, Sunday Gazette, Horizon Magazine and High Density
Mirror. However, by 1995 most of these publications had collapsed and
new ones had emerged, notably The Zimbabwe Independent, The Standard
and the Zimbabwe Mirror (Saunders 1997). In addition, most of the
newspapers were urban-based with limited circulation.

The period between 1999 and the formation of the ‘all-inclusive
government’ in 2009, under the Global Political Agreement (GPA) signed
between the MDC and ZANU PF in September 2008, witnessed increasing
challenge to state hegemony by socio-political and economic interests in
and out of the country. The period also witnessed the implosion of

‘ 7. Manganga.pmd 105 06/03/2012, 18:51



106 Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012

Zimbabwe’s economy, which was engendered by a complex synergy of
factors including the country’s military involvement in the Democratic
Republic of Congo (DRC) conflict from the late 1990s, corruption, the
effects of ESAP and the farm occupations, and the implementation of the
controversial Fast Tract Land Reform Programme (2000-2003) which
disrupted agriculture. The period also witnessed the enactment of repressive
media laws like AIPPA (which replaced lan Smith’s LOMA), POSA, and the
Broadcasting Services Act (BSA) of 2001. It should, however, be noted that
Constitutional Amendment No. 18 and 19 have seen substantial revisions of
AIPPA, BSA, POSA and other restrictive legislations following inter-party
dialogue, the Global Political Agreement, and the subsequent formation of
the inclusive government in 2009.

Nonetheless, the importance of the Internet as public sphere in Zimbabwe
can be better appreciated if situated within the country’s increasingly hostile
and dangerous public sphere and a restrictive ‘mediascape’ since the formation
of the MDC in 1999. The emergence of the MDC was a milestone in the
development of opposition politics in the country. Between 1980 and the
signing of the Unity Accord of 1987 by the Patriotic Front-Zimbabwe African
People’s Union (PF-ZAPU) and the Zimbabwe African National Union (ZANU)
to form ZANU PF, opposition politics was dominated by PF-ZAPU. Between
1987 and 1999 the political opposition was fragmented, though the Edgar
Tekere-led Zimbabwe Unity Movement (ZUM) *made a powerful showing
for a while’ (Masunungure 2004:153). According to Waldahl (2004), ZUM
and the Democratic Party (DP) remained political unknowns largely due to
lack of media publicity, which remained dominated by the ruling ZANU PF
party.

The post-1999 opposition was dominated by the MDC, which like PF-
ZAPU showed potential to challenge ZANU PF’s dominance over
Zimbabwean politics. In fact, Labuschagne (2003:15) notes that the
emergence of Tsvangirai as leader of the Zimbabwe Congress of Trade
Unions (ZCTU) ‘supplied the peasants, working class and the petty
bourgeoisie with a vehicle to articulate their protest on the weakening
economic situation and their alienation from a real political voice’. The
registration of the MDC as a political party and its respectable performance
in the 2000 election demonstrated the level of opposition against the policies
of the Mugabe government (Daily News 14 March 2000). After successfully
campaigning for the ‘no’ vote in the February 2000 referendum, the MDC
also performed fairly well during the 2000 parliamentary election despite the
methodical and systematic repression, violence and intimidation supposedly
orchestrated by ZANU PF against MDC supporters and leaders. More so,

‘ 7. Manganga.pmd 106 06/03/2012, 18:51



Manganga: The Internet as Public Sphere — A Zimbabwean Case Study 107

despite the violence and the fact that the MDC had been in existence for
only nine months, the MDC won 57 seats (46 per cent of the vote) as
opposed to ZANU PF’s 62 seats (48 per cent of the total vote), with a third
party, ZANU Ndonga, getting one seat (ZESN 2000; Raftopoulos 2004:13).
The MDC election result was a substantial achievement for opposition politics
in Zimbabwe. In fact, Sachikonye, (2000b:5) describes the 2000 elections
as a turning point in Zimbabwe’s political landscape as the MDC emerged a
significant opposition party in parliament. However, repression, intimidation
and alleged vote rigging marred the 2002 presidential poll pitting the MDC
leader Morgan Tsvangirai against Robert Mugabe of ZANU PF. According
to the Preliminary Report of the Southern African Development Community
(SADC) Parliamentary Forum Election Observer Mission (2002), there was
lack of access to the political media by political parties other than the ruling
ZANU PF party. In addition to this were attacks on independent media houses
and journalists.

The appearance of the MDC on Zimbabwe’s political landscape, and the
publication of the pro-MDC Daily News and Daily News on Sunday by the
Associated Newspapers of Zimbabwe (ANZ) provided Zimbabweans with
alternative public spheres to articulate their protests against the deteriorating
economic and political situation in the country. The private media challenged
the official version of the Zimbabwe crisis, which essentially reduced it to a
bilateral dispute between Harare and London over the land question and its
internationalisation which sucked in Washington, the European Union (EU),
white countries of the Commonwealth, and other supposedly African and
local adjuncts of the ‘regime change agenda’. The local independent media
gave expression to a counter-hegemonic narrative which challenged this
government line. It also kept the country’s citizens and the international
community aware of the alleged rampant state — sponsored human rights
violations especially during the 2000, 2002, 2005 and 2008 parliamentary
and presidential elections. However, the above role by the independent media
ignited reprisals from the government through legal and extra-legal responses.
These included the enactment of repressive media laws like AIPPA (2002)
and POSA (2002), the bombing of the Daily News printing press in 2001, a
few days after government had declared that the paper posed a threat to
national security. Other measures include the arrest of journalists, and the
banning of the Daily News and other critical independent newspapers.

The enactment of the AIPPA and POSA restricted the holding of political
meetings and rallies by the political opposition, crippled press freedom and
gagged the independent media. Alexander (2006:10) observes that the resulting
closure of space for alternative information:

‘ 7. Manganga.pmd 107 06/03/2012, 18:51



108 Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012

Has dramatically hindered democratic advancement, particularly in rural
areas. The existence of POSA means that to hold simple discussions under
a tree, for example, is an illegal act... The closure of the Daily News, the
only independent daily source of events and opinions, has been a major
blow to urban populations.

POSA and its amendments criminalised the distribution of political posters,
pamphlets or other such material in public places and private homes without
permission from the police. A breach of the law attracted a jail sentence of
up to five years. Consequently, POSA stifled public political engagement,
debate and dialogue both in the urban and rural areas necessitating the need
for counter-publics. The AIPPA provided for the regulation of the mass
media and the establishment of a Media and Information Commission (MIC)
(AIPPA 2002). AZANU PF apologist and lecturer at the Harare Polytechnic,
Tafataona Mahoso was appointed chairman of the MIC. According to
Masunungure (2004:184), government’s objective in enacting such restrictive
media laws was to completely cut out the MDC from its constituency and
the public. However, despite the uneven political playing field, Tsvangirai
got 42 per cent of the votes as opposed to Mugabe’s 56 per cent in the 2002
presidential poll, an election that was declared not free and fair by the EU
and the Commonwealth but endorsed by many African countries and the
developing world.

In the run-up to the March 2008 harmonised elections, state run (pro-
government) newspapers included the Herald, the Chronicle, the Sunday
Mail and the Sunday Times. The Government and ZANU-PF had monopoly
over radio broadcasts and the country’s only television station, ZTV. In
addition, since 2003, government had monopoly on daily newspapers. In
fact, Alexander (2006:46) observes that ‘in Zimbabwe, the authoritarian
state is the principal player in media policy and regulation. Because of its
undemocratic nature, the state has in the past... curtailed the watchdog
function of the press through legal and extra-legal means’. Public media
became important tools for maintaining and extending government authority.

The MDC was denied space in state controlled media and it resorted to
independent (pro-MDC) newspapers, online publications, foreign radio
stations and regional and Western media to articulate and disseminate political
messages. Along the same vein, Mugari (2008:3) observes that, ‘in
Zimbabwe, there is a long tradition of resistance media dating back to the
liberation struggle that provided alternative public spaces with a counter
hegemonic script’. Local independent newspapers included The Standard,
The Independent and the Financial Gazette, all of which are published in
Harare. The first two are owned by Trevor Ncube, a Zimbabwean business

‘ 7. Manganga.pmd 108 06/03/2012, 18:51



Manganga: The Internet as Public Sphere — A Zimbabwean Case Study 109

tycoon based in South Africa, while the Financial Gazette is owned by local
businesspeople linked to the ZANU-PF government. Media density remains
in favour of urban and peri-urban areas. In addition, before the March 2008
elections, Zimbabweans were also increasingly resorting to ‘pirate radio
stations’ for alternative political views. These radio stations operating outside
the country included Short Wave Radio Africa (UK) and Studio 7 (America).
Others also made use of satellite television, the Internet, mobile telephony
and other alternative media to subvert state censorship and articulate and
share political ideas.

However, both the state-controlled and ‘independent” media have failed
to transcend the bifurcated terrain of the discourse about the Zimbabwean
crisis. In general, media reports since 1999 have assumed a polemical outlook
endorsing or legitimising the ZANU-PF government on the one hand, or the
oppositional stance of the MDC on the other. The Herald and ZTV uncritically
accept and reproduce every aspect of ZANU-PF’s policies while the pro-
MDC papers and online publications attack government positions without
giving reasoned alternatives (Waldahl 2004). This “attack journalism’ limited
the media’s capacity to provide insightful and educative political information
to the electorate. Raftopoulos (2005) observes that the Zimbabwean crisis
has been constructed through a dichotomy: on the one hand, a radical
nationalist redistributive project carried out as historical redress in the face
of neo-liberal orthodoxy, or on the other, a breakdown of the norms of
liberal governance through the machinations of an authoritarian political figure.
The state managed to reduce the public media to cheerleaders of the ZANU-
PF government. In addition, public media failed to claim its editorial autonomy
as established through the ZMMT, which was dissolved and replaced by
New Ziana in 2001. The state-controlled media, like the independent press
and online publications, became increasingly partisan (Alexander 2006:48;
The Herald 09/05/2000).

Developments in Zimbabwe between 1999 and 2008 seem to support
Tomaselli‘s assertion that “in Africa, typically, yesterday’s resistance fighters
become tomorrow’s repressive elites. These groupings then tend to betray
the democratic principles for which they claimed to have fought, by curtailing
or controlling the nature of the public sphere, as did their autocratic
predecessors whom they deposed’ (Tomaselli 2009:15). In addition to the
Daily News and the Daily News on Sunday, other banned newspapers included
the Tribune and the Weekly Times. The ANZ newspapers were accused of
failing to register with the state-run MIC as required by AIPPA. They refused
to register on the basis that they regard AIPPA as unconstitutional. The ANZ
has been fighting legal battles with the state but its papers remain banned.

‘ 7. Manganga.pmd 109 06/03/2012, 18:51



110 Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012

The president of the Zimbabwe Union of Journalists (ZUJ), Matthew Takaona,
in August 2008 observed that ‘it is clear that the Daily News case is political
and has very little to do with the laws governing the country’s media. The
tragedy is that Zimbabwe has been turned into a media desert’ (The Financial
Gazette 15-20 August 2008:3). Takaona echoed sentiments that had been
raised by Brian Raftopoulos who posited that:

Continuing its onslaught against civil society, the state sought to close off
the spaces for the privately owned media to operate. Through restrictive
legislation, threats, newspaper burning, the bombing of the alternative press,
and the deportation of critical foreign correspondents, the Zimbabwean
state followed, dishonourably, in the footsteps of its Rhodesian predecessor,
and removed any doubts that it was still concerned about the legitimacy of
its citizenry (Raftopoulos 2001:1).

The Daily News offered an alternative and competing narrative to
Zimbabweans but was regarded by government as a subversive adjunct of
the MDC and part of the ‘regime change’ agenda. In addition, the Weekly
Times’ operating license was cancelled by the MIC allegedly on the grounds
that the paper had misled the regulator when seeking to register the paper.
According to MIC chair Tafataona Mahoso the newspaper’s owners,
Mthwakazi Publishing House, had said that the Weekly Times aimed to inform,
educate, spearhead development in the country, and uphold the rules of fair
impartial reporting and journalistic integrity. The MIC claimed that the paper
had not made any attempt at fulfilling this professional promise in its political
commentary. One of the Weekly Times’ leading stories was an interview
with Mugabe’s arch-critic and former Archbishop, Pius Ncube who accused
Mugabe of remaining unrepentant following the army’s (5" Brigade) massacre
of mostly civilians in Matebeleland and Midlands provinces during the early
1980s dissident insurgency. The massacres are commonly referred to as
Gukurahundi. It is not clear if the Mthwakazi Publishing House was linked
to the “Mthwakazi Project’ starting from the early 2000s, when civic activists
in Matebeleland and cyber activists in the Diaspora started calling for the
establishment of the secessionist Mthwakazi Republic in Matebeleland and
the Midlands provinces. The Mthwakazi Project is an example of secessionist
ambitions propagated by a cyber community, complete with a map, flag and
anthem of the so-called Mthwakazi Republic. However, the ‘republic’ or
Mthwakazi community has no physical reality as it exists only on the Internet
(www.mthwakazionline.org). Nonetheless, its existence on cyber space
indicates the frustration of some people of Matebeleland and Midlands
provinces’” with the ZANU-PF government and their search for an alternative
political space.

‘ 7. Manganga.pmd 110 06/03/2012, 18:51



Manganga: The Internet as Public Sphere — A Zimbabwean Case Study 111

The efforts of the ZANU-PF government at controlling the critical press
were part of a broader strategy of spreading its own version of the causes
of the Zimbabwean crisis. Between 1999 and 2008, the government tried to
articulate and sustain a *grand’ and ‘dominant’ narrative through the teaching
of a “nationalist’ National Strategic Studies in colleges and the introduction
of the National Youth Service programme. Other state-funded projects aimed
at advancing government’s ‘grand narrative’ included the Oral History
Project: ‘Capturing a Fading National Memory’ that was launched in
Tsholotsho by the then Information Minister Jonathan Moyo on 15 May
2004, and television programmes like ‘Nhaka Yedu’ (Our Heritage), ‘National
Ethos’ and ‘Melting Pot’.

ANew Alternative Public Sphere

Overall, the above developments resulted in the shrinking of the democratic
space forcing citizens to resort to other counter-publics where they can
have access to multiple and competing narratives and discourses. The Internet
has emerged as an alternative public sphere for Zimbabweans within and
outside the country. Zimbabwe has many websites, in and outside the country,
ranging from news and media, money and shipping services and digital
telephony services (Ndlovu 2009). Zimbabweans have resorted to cyberspace
in order to share and articulate their political views without fear of reprisals
from the state. In fact, electronic mailing lists, peer-to-peer networks, wikis,
Internet forums, blogs and emails are increasingly becoming important sites
for political intercourse and these are almost impossible for the Zimbabwe
government control. A large corpus of online publications focusing on the
Zimbabwe situation has sprouted since 1999. These include the Zimbabwe
Situation, Zimonline, talkzimbabwe, zimdaily, newzimbabwe, ZW News and
zvakwana.org. ZW News and Zimonline are produced in South Africa while
Zimbabwe Situation is run by Zimbabweans in Australia who compile news
items from different online sources. New Zimbabwe.com, which is published
in Wales, features tabloid-style news items and commentary. In addition to
these online publications and blogs are Internet radio stations like Afro Sounds
FM, SW Africa and Zimnetradio (Alexander 2006:51; Witchell 2005).
Despite the Zimbabwean economic crisis, there has been a notable growth
of Internet usage in the country. Internet use increased from 50 000 users
or 0.3 per cent of the population in 2000, to 820 000 or 6.7 per cent of the
population in 2005 and to 1 351 000 users or 10.9 per cent of the population
in March 2008 (internetworldstats 2004). Similarly, the number of Internet
Service Providers (ISPs) grew from less than 6 in 2003 to 27 in 2008.
However, while only 10 percent of Zimbabwe’s estimated population of

‘ 7. Manganga.pmd 111 06/03/2012, 18:51



112 Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012

12.4 million in 2008 had access to the Internet, the figure represented one
of the highest Internet usage rates in Africa. According to a United Nations
Development Programme (UNDP) report, in 2002 Zimbabwe was among
the top 11 countries with relatively high Internet usage in Africa with more
than 35 000 dial-up Internet subscribers who had accounts with the country’s
leading ISPs at the time, namely Africaonline, Ecoweb, Telconet, Zimbabwe
Online, Zimweb and ComOne. In addition, of the 4 million Internet
subscribers in Africa in 2002, over 60 per cent were reported to be from
South Africa and Zimbabwe (internetworldstats 2004). It is apparent that
Zimbabwe’s telecommunications industry, especially the mobile telephony
and Internet sectors have witnessed relative growth since 2000. To illustrate
this point, in 1990 there were only 10 computer companies in the country
but in 2004 the number had increased to 200. Internet use in business,
education, media, politics, activism and other social activities have also grown
in leaps and bounds. This led to the sprouting of Internet cafes especially in
cities like Harare and Bulawayo (Zimbabwe ISPs Association, 25 October
2004). In fact, in 2004, Harare had over 30 Internet cafes up from less than
20 in 2002. These included Quick n’ Easy, InTouch, DCAfrica, Telco, Digi
Café, ChuWeb and the state operated ComOne.

Another interesting development over the past few years has been the
government’s computerisation programme. Mugabe has been donating
computers to urban and rural schools ahead of parliamentary and presidential
elections. However, most rural schools have limited access to
telecommunication infrastructure and electricity. As a result, most of the
computers are just lying idle, while others are reported to have been stolen.
It remains to be seen how ZANU PF intends to use these computers for
political gain apart from the apparent attempt to buy votes. Most Zimbabweans
access the Internet at cyber cafes, colleges, schools and the workplace. A
few access the Internet at their homes, on mobile phones, at their farms or
other places. In addition, apart from email and Facebook, the Internet is still
largely under-utilised in Zimbabwe. In addition to universities and colleges,
most Internet users are corporate organisations, government agencies,
commercial institutions, non-governmental organisations (NGOs) and
political parties. Internet use for e-Commerce has been limited, but foreign
currency dealers in Harare, mostly the youth, have also been using the Internet
to illegally ‘burn money’. This refers to the abuse of e-banking by illegal
forex dealers (The Herald 20 September 2008).

The Internet has also offered the possibility for the development of an
electronic commons, a virtual public sphere. Internet websites allow
individuals to subvert POSA and AIPPA and voice their political views.

‘ 7. Manganga.pmd 112 06/03/2012, 18:51



Manganga: The Internet as Public Sphere — A Zimbabwean Case Study 113

Internet users can also receive regular email attachments (including
documents, photographs and images) from human rights organisations,
political activists and political parties. A number of individuals, bloggers and
cyber-activists in Zimbabwe have been using the Internet as public sphere.
A notable example is cyber activist Bev Clark who runs the Kubatana.net
website. She has been using the website to post political messages, condemn
human rights abuses by government and other political players and to inform
viewers of forthcoming meetings by political parties and civic groups. These
updates are often sent to emails of subscribers (see Los Angeles Times 16
September 2008). Together with her partner Brenda Burrell, Clark often
organises protests and sends out newsletters and text messages to subscribers
in their mailing list. In addition, Clark has used Kubatana.net to protest
against the numerous arrests of the Women of Zimbabwe Arise (WOZA)
leaders Magodonga Mahlangu and Jenni Williams.

Bloggers and cyber activists also include former Rhodesians, former
white commercial farmers whose land was taken by government under the
fast tract land reform programme, journalists, politicians, academics, students
and security forces. They use the Internet to express paranoia, humour,
rumour, frustration, stoicism, rage, anger and hope in view of the
Zimbabwean crisis. A former white commercial farmer and victim of the
farm seizures, Cathy Buckle, posts her angry protests on Cathybuckle.com.
On his blog (comradefatso.vox.com) and website, (www.comradefatso.com),
Comrade Fatso, a Zimbabwean poet and ZANU-PF critic whose real name
is Samm Farai Monro, called Harare ‘our comedy-of-errors town, a city
full of lines snaking out of banks or supermarkets depending on the season’.
After the 30th March 2008 presidential poll, Comrade Fatso wrote on his
blog; ‘we await the rigging. We await the victory. With a hesitant joy. And a
bounce in our step’. The results of the election were released only after a
month had elapsed, with allegedly no winner with over 50 per cent of the
total vote as demanded by the constitution.

Some of the loudest of the cyber activists are in the Zimbabwean Diaspora
(see zireport.com). The Internet has kept the Zimbabwean Diaspora informed
about events at home. It has also facilitated their networking with each other.
In fact, Internet-based political activism is largely associated with the
Zimbabwean Diaspora community. The Internet has been a new front for
the circulation of electronic petitions condemning the Zimbabwe government.
Some of these are sent to the United Nations (UN), the Africa Union (AU)
and the Southern African Development Community (SADC). However, it is
difficult to quantify the actual impact of cyber activism. What is clear though
is that it has enabled ideas to be discussed and linkages to be forged between

‘ 7. Manganga.pmd 113 06/03/2012, 18:51



114 Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012

individuals and political movements at home and abroad (Alexander 2006:52).
However, the Zimbabwean Diaspora has been criticised for its excessive
reliance on the Internet at the expense of other forms of political activism.
Consequently, its activism has been disparagingly described as ‘desktop or
keyboard activism’ (Kwinjeh 2005). It has also been noted that:

the overwhelming use of the Internet to spread information and advance
debate, which is a major characteristic of the struggle in the Diaspora, has
proved to be the greatest weakness of Diaspora activism. While opening
up space for debate, cyber democracy has offered democracy to a minority
and restricted the major political debates to those with access to computers
and Internet (Alexander 2006:52).

The Internet is largely a preserve of the educated and professional
Zimbabwean Diaspora community. In addition, an analysis of the content
and nature of the political debate on the Internet indicates that it has been
used to fan hate speech, regionalism and ethnicity.

At this juncture, it should be noted that the Zimbabwe government has
been making efforts to censor cyberspace and online publications deemed
hostile to it. This culminated in the enactment of the Interception of
Communications Act (ICA) in August 2007. The Act seeks to legalise the
interception and monitoring of communications in the course of their
transmission in Zimbabwe. The Act also provides for the establishment of a
monitoring centre and the granting of an interception warrant to the security
establishment or the Commissioner General of Police or the Commissioner
General of the Zimbabwe Revenue Authority by the Minister of Transport
and Communications. In addition, the Act requires ISPs to install systems
which are technically capable of interception at all times. The legislation
violates the privacy of the citizens. However, government does not appear
to have the technical or manpower capacities to fully implement the Act.
The ICA was preceded by incessant and sustained, but fruitless, government
threats to bug cyberspace. For example, in July 2004, media reports indicated
that the government was planning to acquire ‘high-tech’ equipment from
China, a country also known for repressive media laws and authoritarianism.
The Chinese technology was supposed to enable the state to interfere with
the flow of information and to monitor the operations of ‘hostile’ online
publications. However, given the country’s unprecedented economic crisis,
coupled with a chronic foreign currency shortage, the government does not
have the financial capacity to sustain this ‘cyber war’ against online
publications and Internet users.

Nonetheless, the ZANU-PF government’s mistrust of independent news
and dissenting opinion is arguably well documented. The party’s highest

‘ 7. Manganga.pmd 114 06/03/2012, 18:51



Manganga: The Internet as Public Sphere — A Zimbabwean Case Study 115

decision making body, the Politburo, in 2007, reportedly blacklisted 41 online
publications that were deemed to be part of the ‘regime change’ agenda.
These included Zimbabwe Situation, zimonline, zimdaily, newzimbabwe and
zvakwana.org. The Politburo meeting had been presented with sample
downloads from some of these online publications. One of the downloads
extracted from Zimupdate Forums, gave seven reasons why Mugabe did
not want to step down including that: ‘he is afraid of being hanged like
Saddam Hussein of Iraq; fear of being extradited like Charles Taylor of
Liberia; he is afraid that his party would disintegrate; he is intoxicated with
power; and he does not trust anyone in ZANU-PF who can succeed him’.
In addition, the ZANU-PF Secretary for Science and Technology, Olivia
Muchena, also underlined government’s mistrust of online publications and
Internet users. While presenting a report on the role and importance of
information and communication technologies (ICTs), on 26 July 2007,
Muchena claimed that ZANU-PF had no choice but embrace ICTs for it to
remain politically relevant adding that:

Comrades, we are all aware that ZANU-PF is at war from within and outside
our borders. Contrary to the gun battles we are accustomed to, we now have
cyber-warfare fought from one’s comfort zone, be it bedroom, office,
swimming pool, etc but with deadly effects.

Muchena further posited that ZANU-PF should identify the brains behind
the hostile websites, their target market, their influence and impact on
Zimbabwe and ZANU-PF’s image. She added that the Internet and cell phones
had become weapons used to fight ZANU-PF and that ICTs were now
platforms that peddle “virulent propaganda to de-legitimise our just struggle
against Anglo-Saxons’.

It should however be noted that ZANU-PF’s mistrust of online publications
and the Internet is not totally unfounded. Journalists on some online
publications have been accused of using hate speech which fuels political
polarisation in the country. Like the government controlled public media,
online publications have failed to deepen debate about the Zimbabwe crisis
and have adopted uncritical endorsements of opposition politics and a
confrontational negativism towards the ZANU-PF government (Alexander
2006). The private media and the Internet need to be more balanced and
probing and should problematise the nature of the post-colonial state in
Zimbabwe. Alexander (2006) thus urges the media to critique the political
economy of globalisation and global trade with relation to Zimbabwe. Internet
use has seen the erosion of the quality and depth of debate on the Zimbabwean
crisis as anyone with Internet access can post any material online, regardless

‘ 7. Manganga.pmd 115 06/03/2012, 18:51



116 Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012

of the quality (cf. Ferber, Foltz and Pugliese 2004:3). Other pertinent issues
include authenticity, reliability, accountability and responsibility as well as
misinformation and deliberate lies (see The Sunday Mail 22-28 March 2009:8).
Along the same vein Habermas (1989:170) observes that the news is made
to resemble a narrative from its format down to stylistic detail. The rigorous
distinction between fact and fiction is ever more frequently abandoned. The
Internet is a powerful political tool which can also be used to undermine
national security and to propagate hate speech and the ethnicisation of politics.
In fact, one of the dominant and most frequent topics on Mthwakazi website
is the issue of Gukurahundi, an emotive and highly charged topic in
Zimbabwean politics with the potential to fuel ethnic conflicts.

Conclusion: Electronic Discourse in a Period of Cholera

In view of the discussion above, a number of conclusions can be drawn.
The concept of the public sphere has undergone a number of transformations
since the 1960s when it was popularised by the writings of Jurgen Habermas.
Despite the wide criticism that the concept has attracted, especially from
feminist scholars and postmodernists, the theory remains pertinent to
discussions of democratic participation, democratisation, governance and
civil society in Africa. In addition, the basic level of interactive space has
shifted from the coffee house to include mass media, newspapers, television
and computer-based information systems. The Internet has subsequently
emerged as an important counter-public for citizens under authoritarian
governments where there is no freedom of association and expression. The
Internet and cyber democracy are, however, associated with a plethora of
challenges including technological determinism, access, gender, ethnicity,
encryption, commodification, and intellectual property rights, among others.
In most African countries, the Internet remains elitist and a luxury for
grassroots communities facing chronic poverty, war and disease; an
unaffordable luxury for rural and peri-urban communities ravaged by chronic
poverty, starvation and diseases, including HIV/AIDS and cholera.
Nonetheless, despite its apparent limitations, the Internet has been an important
counter-public for Zimbabweans in the context of repressive media laws
like AIPPA and POSA. It has also been a forum for political discussion and
engagement between Zimbabweans at home and in the Diaspora without
fear of reprisals from the state. Despite the threats, the government currently
has no capacity to censor cyber space. Consequently, the Internet remains
an important counter-public for an increasing section of Zimbabwean society.

‘ 7. Manganga.pmd 116 06/03/2012, 18:51



Manganga: The Internet as Public Sphere — A Zimbabwean Case Study 117

References

Alexander, K., 2006, ‘The Future of Democratic Politics in Zimbabwe’, Swiss
Agency for Development and Cooperation, http://www.ijr.org.za/
transitionaljustice/zimbabwe-monitor/debate, 8 October 2008.

‘Comment: A Dream Deferred’, (2008). The Financial Gazette, October 23-29. 8.

Crisis in Zimbabwe Coalition, 2004, Analysis of the Implications of the Proposed
Amendments of the Access to Information and Protection of Privacy Act, 25
June.

‘Daily News Wins Damages Against Zimbabwe State Officials’, Zimonline, 30
July 2004.

Ferber, P., Foltz, F. and Pugliese, R., 2004, ‘Cyberdemocracy Vs Egovernment:
The Degree of Interactivity on State Legislative Websites’, Meeting of the
American Political Science Association, Institute of Technology, Chicago,
01-05 September.

Government of Zimbabwe, 2007, Interception of Communications Act. Harare:
GOz

Government of Zimbabwe, 2002, Access to Information and the Protection of
Privacy Act. Harare: GOZ.

Government of Zimbabwe, 2002 Public Order and Security Act. Harare: GOZ.

Habermas, J., 1989, The Structural Transformation of the Public Sphere,
Cambridge: Polity Press.

Internet World Stats, 2004, ‘Zimbabwe Internet Usage and Marketing Report’,
http://www.internetworldstats.com/af/zw.htm, 2 March 2009.

‘Internet’, http://en.wikipedia.org/wiki/Internet, 13 October 2008.

InfoSec News, 2006, ‘Internet Use in Zimbabwe Limited’, http://
www.bernama.com.my/berna/v3/news.php?=192201, 10 January 2009.
Kole, E. S., ‘Cyberdemocracy: A Condition, not an Outcome. Turning the Internet
into a Tool for Civil Society Development, Democracy and Women’s Empo-
werment’, http://www.xs4all.nl/~ekole/public/cyberdem.html, 24 June 2008.

Kwinjeh, G., 2005, “Third Force or Counter Revolutionary Claptrap?’
http://www.newzimbabwe.com/pages/thirdforce4.12475.html, 4 April 2005.

Labuschagne, P., 2003, ‘Revisiting Civil Society in Africa’, African Studies
Association of Australasia and the Pacific 2003 Conference Proceedings-
Africa on a Global Stage.

Masunungure, E., 2004, ‘Travails of Opposition Politics in Zimbabwe Since
Independence’, Harold-Barry, D (ed). Zimbabwe: The Past is the Future,
Harare: Weaver.

Media of Zimbabwe, 2009, http://en.wikipedia.org/wiki/media
_of_Zimbabwe, 2 March.

MISA-Zimbabwe, 2004, Press Statement, 3 August.

‘New Zimbabwe Newspaper Faces Government Ban’, http://www.afrol.com, 30
July 2008.

‘ 7. Manganga.pmd 117 06/03/2012, 18:51



118 Africa Development, Vol. XXXVII, No. 1, 2012

Ndlovu, R., 2009, ‘ICT Guide- Zimbabwe’, http://www.zimbabwesituation.com/
march23_2009html, 23 March.

Ndlovu, R., 2008 ‘Public Sphere’, http://en.wikipedia.org/wiki/Public_sphere ,
19 June.

Sachikonye, L., 2000b, ‘Just Victory’, SAPEM, 6 July.

SADC, 2002, ‘SADC Parliamentary Forum Election Observation Mission, 2002,
Zimbabwe Presidential Elections 9-10 March’, Harare, 13 March).

Saunders, R., 1997, “The Press and Popular Organizations in Zimbabwe: A Frayed
Alliance’, Third Quarterly, vol. 17. no. 1.

Tomaselli, K. G.,, 2009, ‘Repositioning African Media studies: thoughts and
Provocations’, Journal of African Media Studies, vol. 1, no.1. (9-21).

Raftopoulos, B., 2004, “‘Current Politics in Zimbabwe: Confronting the Crisis’, in
Harold-Barry, D, ed,. Zimbabwe: The Past is the Future, Harare: Weaver.

Raftopoulos, B., 2001, ‘The New Constitution: What Next?’, Agenda. Special
Edition, vol 4,no 1. (1-1).

Raftopoulos, B., 2005, ‘“The Zimbabwean Crisis and Challenges for the Left’,
Public Lecture, University of KwaZulu-Natal, 23 June.

Waldahl, R., 2004, Politics and Persuasion: Media Coverage of Zimbabwe’s
2000 Elections, Harare: Weaver Press.

Zimbabwe Election Support Network (ZESN), 2000, Report on the 2000
Parliamentary Elections, Harare: Zimbabwe.

‘ 7. Manganga.pmd 118 06/03/2012, 18:51



‘ 7. Manganga.pmd

119

06/03/2012, 18:51



‘ 7. Manganga.pmd

120

06/03/2012, 18:51



