7 - Renaissance africaine : l’environnement juridique
Corresponding Author(s) : Maty BB-Laye Diakhaté
Africa Development,
Vol. 39 No. 2 (2014): Africa Development
Abstract
Community life necessarily requires rules and regulations. Therefore, every human settlement generates from within a mechanism to govern relationships between individuals related to culture which is called: law. This means that law is an unquestionable cultural feature. We can also say that this is one of the most dynamic elements. Actually, law is also crucial to culture because it is an emanation of culture. There are a number of interactions that closely bind law to culture...
When it comes to the theme of African Renaissance, law necessarily comes into play as a cultural feature and engine. Before positing that the African renaissance facilitates the emergence of legal systems in line with the cultures of Africa there is a gap that necessarily needs to be bridged. In fact, law being primarily a human phenomenon, each group breeds its own law, codes, its solidarity mechanisms and this applies to Africa. This also means that Africa is a socio-cultural entity although markedly diverse. These cultural, linguistic, ethnic diversities and therefore legal, that characterize it are not exclusive of common principles capable of supplying the foundations of endogenous legal systems. Thus, taken from a legal standpoint, the programmatic content of the African renaissance could be defined based on a set of historical, sociological and economic data. This calls for a mobilization of sources and multidisciplinary resources and conceptualization efforts. It is in this end that hereby article raises some issues and gives room to discussions.
Keywords
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- Académie Internationale de Droit Comparé, 1958, Le problème de la rédaction des droits coutumiers : intérêts, difficultés et méthodes – Le recours à des catégories juridiques dans le problème concernant la compilation des coutumes et des codifications – Bruxelles.
- Allot, A.L., 1968, African low - An introduction to legal systems, J.D.M. Derrett Londres.
- Post, A.M., 1893, Ethnologishe jurisprudenz, Leipzig (cité par Rodolfo Sacco). BB-Laye, Maty, 2009, « L’informel et la législation relative aux risques professionnels au Sénégal », Penant - Revue Trimestrielle de droit africain. Maupail, B., Introduction aux coutumiers ; adde : Le coutumier général de l’AOF (cité par Rodolfo Sacco).
- CELHTO, 2008, La charte de Kurukan Fuga – Aux sources d’une pensée politique en Afrique, L’Harmattan.
- Centre d’Etudes Juridiques Comparatives, 1979 « Sacralité, pouvoir et droit en Afrique », Ed. CNRS. Le Nouveau Petit Robert, Dictionnaires Robert 1993.
- Villey, Michel, 2001, Philosophie du droit – Définitions et fins du droit – Les moyens du droit, Dalloz.
- Villey, Michel, 2003, La formation de la pensée juridique moderne, Léviathan PUF.
- Villey, Michel, 2009, Critique de la pensée juridique moderne, Dalloz. Montesquieu, G.., 1995, De l’esprit des lois, tome I, Collection Folio essais (n° 275), Gallimard.
- Jouanjou, Olivier, 2005, Une histoire de la pensée juridique allemande, 1800-1918 – Idéalisme et conceptualisme chez les juristes allemands du 19ème siècle, Léviathan PUF.
- Poirier, Jean (sous la dir.), 1962, La rédaction des coutumes et des codifications dans le passé et dans le présent, Bruxelles.
- Sacco, Rodolfo, 2009, Le droit africain, anthropologie du droit positif, Dalloz. Roubier, Paul, 2005, La théorie générale du droit, Dalloz.
- Supiot, Alain, 2013, Grandeur et misère de l’Etat social, Fayard.
References
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