
Hegemony, Ideology and Political Journalism
 in Democratic Malawi’s Broadcasting Media

Linje Manyozo*

Abstract
For the first three decades following independence from Britain in 1964, the
governance of Malawi was a political dictatorship under President Dr. Hastings
Kamuzu Banda and his Malawi Congress Party (MCP). The country adopted a
multiparty constitution in 1993 through a national referendum. Bakili Muluzi
and his United Democratic Front (UDF) emerged winners of the 1994 general
elections and formed a government. The UDF also won the 1999 and 2004
elections. In a multiparty democracy, the right to freedom of expression should
ideally empower journalists to provide in-depth and balanced reporting on issues
that affect the disadvantaged populace, the majority of which lives in abject
poverty. The media’s attempts at providing accurate and balanced information
have, however, intensified tensions with the ruling politburo. Building on the
case of four journalists who were dismissed from the country’s public broadcaster,
the Malawi Broadcasting Corporation (MBC) Radio, this paper draws from
Gramscian concepts of ideology and hegemony to critique the practice of political
journalism in Malawi’s broadcasting media.  It seeks to explore how oppressive
political regimes stifle media freedom and how all this leads to the emergence of
popular culture as a form of alternative media.

Key terms: Hegemony, political journalism, alternative media, political
broadcasting.

Résumé
Au cours des trois premières décennies après que le pays se soit affranchi de la
tutelle britannique, en 1964, le Malawi était soumis à une dictature politique,
sous le règne du Président Dr Hastings Kamuzu Banda et de son Parti malawite

* Linje Manyozo is an International Postgraduate Research Scholar (IPRS) and a
PhD Candidate in Development Broadcasting at La Trobe University’s Media Studies
Programme, Melboume, Australia.

Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004, pp. 73–92

©  Council for the Development of Social Science Research in Africa, 2004
(ISSN 0258–4913)

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0273



74 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

du congrès (MCP). Le Malawi a adopté une constitution multipartite en 1993,
grâce à un référendum national. Bakili Muluzi et son Front démocratique uni
(UDF) ont remporté les élections générales de 1994 et ont par la suite formé un
gouvernement. L’UDF a également remporté les élections de 1999 et de 2004.
Dans une démocratie multipartite, le droit à la liberté d’expression devrait, de
façon idéale, permettre aux journalistes de produire des informations bien fiables
et impartiales sur des sujets affectant les populations défavorisées, dont la majorité
vit dans une pauvreté abjecte. Les efforts des médias, visant à fournir des
informations exactes et objectives n’ont fait qu’intensifier les tensions avec le
Politburo au pouvoir. Cette communication est basée sur le cas réel de quatre
journalistes qui ont été renvoyés de la radiodiffusion publique nationale, la Malawi
Broadcasting Corporation (MBC) Radio, et s’inspire des concepts gramsciens
de l’idéologie et de l’hégémonie, pour critiquer la pratique du journalisme
politique au sein des médias radiotélévisés du Malawi. Cet article cherche à
étudier la manière dont les régimes politiques oppressifs étouffent la liberté de
la presse, ainsi que les conséquences d’une telle situation, notamment l’émergence
d’une culture populaire, comme forme médiatique alternative.

Mots clés : hégémonie, journalisme politique, médias alternatifs, radiodiffusion
politique.

Introduction
Four journalists, Patrick Mphaka, Rusk Mkwapatira, Geoffrey Msampha
and the late Tom Chisuse of the public radio broadcaster, Malawi
Broadcasting Corporation (MBC), were fired soon after Malawi’s 1999
general elections. By January 2003, the Office of the Ombudsman was
holding a public inquiry into the ‘unfair, summary and politically
motivated’ dismissals of the four journalists, fired for ‘allegedly
sympathizing with the opposition’ in the run-up to the 1999 general
elections. Testifying at the inquiry, former Chair for the Malawi Electoral
Commission’s Media and Public Relations Committee, Flora Chirwa
described the dismissals as a ‘normal trend,’ since ‘these things always
happen’ (Chimbuto 2003: 3; Chirwa 2003: Interview). In 2004, the inquiry
established that the ‘termination of the services’ of the four journalists
‘was unfair and abuse of power’ (The Ombudsman 2004:33).

This discussion builds on facts of the dismissal of these journalists
and critically examines Chirwa’s claim that the events represent a ‘normal
trend’. The study defines and critiques the practice of political journalism
in Malawi’s broadcasting media. Critical research on Malawi’s political
journalism within both the print and broadcasting media is patchy and
without theory-based reference to cultural studies discourse on ideology

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0274



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 75

and hegemony (Manyozo 2003). Drawing on the Gramscian concept of
ideology as expounded by Stuart Hall et al. (1977), the examination
exposes the nature of what Louis Althusser (1971) terms ideological and
repressive state apparatuses in inculcating ‘common sense’ into the
practice of political journalism (Tomaselli et al. 1987:7). The discussion
contends that when hegemony begins to lose legitimacy and consensus,
it uses force or  Althusserian repressive state apparatuses, in order to
maintain leadership, and such repressive apparatuses involve suppressing
media freedom, as is the case in Malawi, which forces the subaltern classes
to employ popular culture as an alternative media.

Malawi’s media between 1964 and 1993
During its three decades of dictatorship (from independence in 1964 to
1993), Malawi had MBC Radio as its only broadcasting outlet, and one
newspaper, The Daily Times with The Malawi News as its weekend edition.
There was no television station. The other newspaper in existence, Odini
and the monthly magazine, Moni were published by the Catholic Church’s
Montfort Press and dwelt on development and religious activities. The
Department of Information published Boma Lathu (Our Government) in
indigenous chiChewa, through which the state kept rural people in touch
with political developments, focusing on the achievements of  President
Hastings Kamuzu Banda and the ruling Malawi Congress Party (MCP).
In dictatorial Malawi, there was therefore no alternative media. Since
MCP officials censored print and radio news, Malawi subscribed to the
Soviet and authoritarian press paradigms. The only alternative media
trickled in through the short waves from chiChewa services on Zambia
National Broadcasting Corporation and South Africa’s Channel Africa
Radios.

The advent of multiparty politics in 1993 resulted in media reforms
and diversification. MBC still dominates the radio market with its two
stations, Radio One and Radio Two FM, which rely on one newsroom
and both of which, footprint Malawi’s major population centres. News
coverage clearly favours the ruling United Democratic Front (UDF)
government (Jodal 2004; Mochaba et al. 2003 and Msampha, 2004). Free-
to-air television broadcasting was introduced by the government  in 1997
with MBC-like editorial control, probably because Television Malawi
(TVM) is in reality, ‘privately owned’ by ‘some individuals’ (Senior MBC
Broadcaster 2003: Interview). There are also several commercial and
community radio broadcasters. The British Broadcasting Corporation
(BBC) began to provide FM services in 2001. In 1998, the Malawi

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0275



76 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

Parliament enacted the Communications Act, under which the Malawi
Communications Regulatory Authority (MACRA) was formed and
empowered to provide broadcasting licenses. Malawi also became a
signatory to the 1991 Windhoek Declaration on Freedom of Expression,
which, itself, is grounded in press paradigms of social responsibility and
democratic participation.

Ideological and repressive state apparatus versus radio
broadcasting
Acknowledging Vladimir Lenin (1962) as the originator of the concept
of hegemony, the influential Italian communist thinker, Antonio Gramsci,
conceives a hegemonic class as one, which has been able to articulate the
interests of other social groups to its own means of ideological struggle
(Mouffe 1979, Gramsci 1971, Hall et al. 1977). Whereas Lenin (1962)
had conceptualized hegemony as the dictatorship of the proletariat,
Gramsci’s hegemony is to be found in the indissoluble union of political,
intellectual and moral leadership (Mouffe 1979). Considering the
ideological differences in the allied classes, visionary leadership helps
the hegemonic class to negotiate the acceptance of its own ideologies.
Thus, ideology becomes a ‘cement which holds together’ a social structure
(Hall et al. 1977: 53; Gramsci 1971). In fact, Hall et al. (1977: 49) observe
that Gramsci himself ‘rarely uses the term ideology’ in the Prison
Notebooks, but instead uses terms such as philosophies, conceptions,
systems of thought, or forms of consciousness to refer to what he terms
as ‘lived relation’ or ‘common sense.’ Introducing concepts of political,
intellectual and moral leadership by the ‘best and most conscious
comrades,’ Gramsci no longer applies hegemony to the strategy of the
proletariat, as Lenin had proposed, but uses it to describe the practices of
the ruling classes, through which subordinate classes ‘borrow corporate
consciousness’ in order to illuminate their understanding of the world
(Gramsci 1974: 3; Hall et al. 1977: 53).

Attempting to expound on Gramsci’s ideology, Keyan Tomaselli et al
(1987: 7, 23) borrow from Louis Althusser’s notion of material existence,
defining ideology as ‘an ongoing social process,’ through which corporate
‘common senses’ are ‘produced, conveyed and received’ in everyday
‘social situations.’ Tomaselli et al. (1987) further note that ideology holds
societies together mainly through ‘social reproduction of capitalist
relations and values’ through both ideological and repressive state
apparatuses. Institutions such as the church, the law, the police, the military
and others help the hegemonic bloc establish consensus among the allied

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0376



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 77

and subordinated groups. Gramsci’s concept of ideology therefore
provides a springboard for scholars and researchers to ‘move beyond
idealist’ notions of political power, helping them understand how media
structures and texts are ‘controlled and appropriated’ (Tomaselli et al
1987: 8-11).

Origin of political journalism in multiparty Malawi: The church
as the intellectual class
In 1992, Malawian Catholic Bishops wrote and published a Pastoral Letter
criticizing President Kamuzu Banda’s hegemony for human rights abuses,
which prompted the government to attempt to arrest and assassinate them.
Mijoga (1996: 55) looks at the Letter as a ‘public declaration of the hidden
transcript.’ His critique of the dichotomous Church/government
relationship is, however, essentialist as it looks at the two categories as
different classes. By Church, the discussion refers to the three dominant
religions in Malawi; Roman Catholic, CCAP and Islam. Mijoga (1996)
also looks at this alliance and cooperation as having only been due to
‘the totalitarian character of the government which made it impossible
for the church to enter into any meaningful dialogue.’ The Church,
however, had alternative choices, as demonstrated by Jehovah’s Witnesses
in rejecting any alliance with the MCP government. It, therefore, became
the ruling class’s organic intellectuals as it had a ‘definite class affiliation,’
thus, the Church became MCP’s ‘permanent persuaders’ (Gramsci 1971:
10).

Introducing and defining the concept of intellectuals as  a ‘category’
of those with ‘the task of organizing, disseminating and conserving skills
and ideas associated with mental rather than manual labour,’ Gramsci
identifies two kinds of intellectuals: organic and traditional (Hall et al.
1977: 50; Gramsci 1971:10-15).  Organic intellectuals represent particular
ideological elements whilst traditional intellectuals are non-allied though
they may not be objective. By cooperating with dictatorial MCP’s
oppressive leadership, the Malawian Church became, not only part of
the ruling class, but metamorphosed herself into the ruling class, thus
becoming ‘organically bound’ as the ‘dominant group’s deputies,
exercising subaltern functions of social hegemony and governance’
(Gramsci 1971: 12). Gramsci thus denies the independence of the Church
as traditional intellectuals, who are supposed to ‘lack affiliation’ and he
notes that in history, the Church has been a ‘category of intellectuals
organically bound to the aristocracy’ (Gramsci 1971: 12; Hall et al.: 50).
With increasing international pressures against the ‘hegemony-in-crisis’

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0377



78 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

of the MCP, the Church elements attempted to reclaim its aspired status
quo of traditional intellectuals by ‘detaching themselves’ from MCP,
which ‘marked and ratified’ the crisis of the MCP state (Gramsci 1971:
270). The Church however immediately became organic intellectuals for
the UDF, for which it campaigned vigorously in the 1994 and to an extent,
the 1999 general elections.

The 1992 Pastoral Letter therefore, ratified the ‘crisis’ of the MCP
hegemony, a crisis which occurs when a dominant class has lost consensus
among the groups it is leading (Mouffe 1979; Gramsci 1971). This crisis
led to the 1993 referendum and consequently, the 1994 general elections,
which were won by Bakili Muluzi and his UDF. Having won the 1994
elections, the UDF ‘identified, conquered and assimilated’ traditional
intellectuals into becoming its organic intellectuals, so as to ‘give itself
homogeneity and an awareness of its own function in the economic, social
and political fields’ (Gramsci 1971: 5, 10). This process involved
appropriating Aleke Banda’s, first vice-president of UDF, The Daily
Nation and The Weekend Nation newspapers as official government
newspapers considering Aleke’s position as First Vice-President of UDF.
Radical journalists such as Willie Zingani and Ken Lipenga were offered
some government posts. When the opposition Daily Times and Malawi
News continued reporting embarrassing stories, the government ordered
all its ministries and statutory corporations to stop advertising in the two
newspapers, which was a financial blow, considering that the government
is Malawi’s biggest advertiser.

Political journalism and ‘normal trends’
Focusing on language, discourse and discussion, McNair (1995) conceives
political journalism as verbal, written and symbolic ‘commentary about’
politicians, political actors and allocation of public economic, social and
cultural resources. McNair’s conceptualization has a centralized media
which links the political organizations and the citizens. Political
journalism is thus viewed as a process through which media ‘transmits,
reconstructs, transforms and mediates’ messages of and about political
organizations through ‘commentaries, editorials and interview questions’
(McNair 1995: 45). Similarly, Black (1982) defines political journalism
as an empirical practice by journalists through which the media
‘restructures’ political reality. In political journalism therefore, journalists
are preoccupied with reproducing political events as they happen and as
they see them with the aim of helping citizens acquire a kind of ‘second-
hand experience,’ thus a reconstructed reality (Black 1982: 6). This means

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0378



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 79

that journalists are no longer only ‘senders of political messages,’ but
rather like film producers or photographers, they are constructors of reality
in their own right; for, they are responsible for formulating specific
meanings into information by preferring, judging, choosing and arranging
it. To achieve this, journalists require space and freedom to interpret events
so as to enable them properly communicate messages from political actors
to ‘desired audiences’ (McNair 1995: 11).

In Malawi, UDF has monitored and policed the process and structures
through which Malawian journalists construct political reality and has
done this through the employment of many forms of ‘normal trends,’
especially in the wake of worsening poverty and a slumping economy
(UNDP 2003). Yet, even though Section 20 of the Malawian Republican
Constitution (1994), Section 51 of the Communications Act (1998a) and
Section 63 of the Parliamentary and Presidential Elections Act (1994)
provide for balanced and equitable reporting during election periods,
broadcasting journalists have faced numerous problems in attempting to
meet these constitutional requirements. This discussion critiques the major
forms of ‘normal trends’ in political broadcast journalism. The realities
of state oppression on political journalism in broadcasting media in
democratic Malawi were also manifested in the refusal by most broadcast
journalists to participate in interviews, ‘through refusing to return calls,
faxes or emails’ and if some of them accepted, they preferred not to have
their names disclosed (Mochaba et al. 2003: 2, 8, 10).

1. Unconstitutional employment policies
The firing of four MBC journalists after the 1999 general elections led
the Office of the Ombudsman to investigate government interference in
political reporting by the broadcast media. During the hearings, MBC
argued it had a policy through which it could fire any employee without
giving reasons, which the hearing established, was unconstitutional (The
Ombudsman 2004). The development leading to the firing, as established
by the enquiry, began soon after the 1994 general elections, when the
UDF government ‘dished out unreceipted’ MK50, 000 (then equivalent
to US$4400) to each of the Alliance for Democracy (AFORD) Party
Members of Parliament (MPs) in an attempt to court the latter party into
a coalition government. Though Gramsci notes of hegemony as ‘based
on voluntary and spontaneous consent,’ AFORD in a Malawi
representative democracy still failed to consult its constituents about the
proposed coalition (Hall et al. 1977: 51).

UDF’s and AFORD’s consensus was therefore based on personal

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0379



80 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

economic benefits, and not on negotiation as Gramsci propounds. To
defend itself, the government argued that the money was for development
projects within respective constituencies, but the question was, why did
the opposition MCP MPs not get the money as well? The government
indicated that MCP had refused the money (The Ombudsman 2004: 9).
The current affairs team at MBC, led by Mphaka and Msampha sought
the views of the leader of opposition, Gwanda Chakuamba, who noted
that the money had been secretly given to UDF and AFORD MPs and
that MCP was never approached, hence, observing that the ‘MCP was
segregated against’ (The Ombudsman 2004: 9). Immediately after the
airing of the story, the then Head of Current Affairs at the MBC, Albert
Ndalama ‘had his services terminated immediately,’ whilst Msampha and
Mphaka were ‘transferred’ to the Programmes Department as part of
MBC’s ‘restructuring process,’ which was only hastily arranged to deal
with these journalists (The Ombudsman 2004: 9-10).

After the 1999 general elections, Msampha and Mphaka together with
two others were ‘summarily dismissed’ for ‘terrorizing their fellow
employees, insubordination and bias towards the opposition’ and were
not given a chance to be heard (The Ombudsman 2004: 32-33). Both the
allegations and dismissals were criticized by the public inquiry as contrary
to principles of ‘natural justice’ and consequently ordered MBC to
‘compensate, reinstate or consider them having reached mandatory
retirement age’ (The Ombudsman 2004: 33). Based on such cases, many
journalists are forced to become unprofessional to avoid being sacked
because even if they have to take their employers to court, the process is
long, which also leaves the ‘journalist economically stranded’ (Msampha
2004: Interview).

Similar strategies have also been employed at the community religious
broadcaster, Radio Islam. In 2003, America’s professed global war on
terror was taken to Malawi, where five alleged Islamic fundamentalists
were working on Islamic development projects. President Muluzi, a
Muslim himself, allowed the suspects to be whisked away from the country
to be questioned without proper legal procedures. A few months later,
the suspects were released from American custody, having being
exonerated of any wrongdoing. The president invited the wives of the
five suspects to discuss issues pertaining to their husbands. A community
radio, Radio Islam broadcast a news item, reporting that the president
‘had felt ashamed of what he had done and had apologized sincerely’
(Radio Islam Broadcaster One 2004: Interview).

Immediately after the story was aired during a lunch hour news bulletin,

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0380



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 81

the Radio Islam Director, a Muslim Arab himself, ‘stormed into the
newsroom and he was very furious’, telling his journalists that the
‘authorities were not happy’ with the way the journalists had reported on
President Muluzi’s discussion with the suspects’ wives (Radio Islam
Broadcaster One 2004: Interview). He expressed ‘concern’ that there was
‘too much pressure’ from ‘these authorities,’  pressure that resulted in
suspensions for a senior reporter and head of news, and suspensions,
which the Director told them, ‘were not on record’ (Radio Islam
Broadcaster Two 2004: Interview). The then head of news, Amadu Mapira,
was subjected to the humiliation and embarrassment of being made to
stand up by the Director as his suspension was announced verbally during
an editorial indaba (Radio Islam Broadcaster Two 2004: Interview). Such
experiences ‘frighten newcomer journalists,’ making them ‘obey
everything they are requested’ and probably ‘making them function like
robots’ (Senior MBC Broadcaster 2003: Interview). By functioning like
robots, journalists would, thus, have ‘borrowed’ the ‘corporate
consciousness’ and thereby ensuring that ideology as a ‘practice’ would
have ‘succeeded in producing a natural attitude’ (Tomaselli et al 1987:
24; Hall et al. 1977: 53; Gramsci 1971: 328)

2. Watchmen journalists: The MBC Media Task Force
During the 1999 general elections, Mphaka and Msampha became part
of the official MBC Elections Task force. Section 57 of the Parliamentary
and Presidential Elections Act mandates the Electoral Commission to
ensure fair radio and television coverage of all registered political parties
during election period, but does not specifically define the expression,
election period or its length. In Gramsci’s ‘war of position,’ organic
intellectuals bound to different classes, engage in the process of
‘articulation and disarticulation’ in an attempt to  win over non-allied
classes and thus ‘validate’ particular ideologies (Mouffe 1979: 182-183;
Hall et al. 1977: 53). MBC is a public broadcaster serviced with public
funds. In Gramscian terms, it is traditional intellectual. The UDF however
established an unofficial UDF Media Task Force within MBC to help the
party execute its propaganda, although the party itself had come to power
on the ‘promise of media freedom’ (The Ombudsman 2004; Article 19
2000).  Membership of this particular force comprised senior broadcasters
including Eunice Chipangula, Stanley Kachipeya, Moffat Kondowe,
Maxwell Kasinja, Tailosi Bakili, George Ngaunje and Grecian Lemani,
membership to and existence of which, was denied by both Chipangula
and Kachipeya (The Ombudsman 2004; Article 19; Chipangula and

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0381



82 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

Kachipeya 2004: Personal Correspondence). Article 19 (2000) also
observes that UDF provided finances, cars, cell phones and other strategic
resources to help facilitate this Task Force’s activities, which centred
around a campaign of disinformation whilst keeping watch over journalists
who tried to be professional (Article 19 2000; The Ombudsman 2004).

To keep watch over ‘controversial journalists’ such as Mphaka and
Msampha during the 1999 general elections, the MBC ‘increased the
number of journalists’ in the official Elections Task Force to which the
two belonged. The reason for the increase was an ‘anticipation that there
was going to be too much work’ though in reality, the Coordinator of the
Task Force, Matthias Manyeka admitted, that the ‘number increase’ was
because he was ‘just carrying out orders’ as ‘authorities felt that the official
Force was full of opposition sympathizers’ (The Ombudsman 2004: 10).
In Allthusserian terms, the UDF Media Task Force can be described to
have been an ideological apparatus by the UDF government with which
to validate its consciousness of what was and is newsworthy. Likewise,
Chipiriro Matiya (2003: Interview) compares the UDF Media Task Force
to his own experience as a Television Malawi producer, when ‘some
journalists’ were ‘pressurizing authorities’ to have him fired for ‘being
an opposition plant’ and ‘anti-government.’

3. Considerations and ‘Poison in a honey bottle’
Msampha observes the ineffective and outdated editorial policy at MBC,
noting, ‘nothing has really been reformed from the dictatorship days,’ a
view shared by the Article 19 (2000) Media Monitoring Project of the
1999 Malawi elections.  He observes that though democracy entails
freedom of expression and even when bosses at MBC encourage
journalists to be free and professional, ‘journalists have learnt to be
careful,’ self-censoring, because the ‘authorities’ are actually ‘giving us
poison in a bottle that has been labeled ‘honey’, and if you try to eat, you
are in trouble, big trouble’ (Msampha 2004: Interview). As if concurring
with Msampha, Mphaka gives an example of a news item regarding a
Mrs Chaponda, a staunch supporter of the opposition MCP who defected
to the ruling UDF, which had been ‘hastily included’ in the lunch hour
chiChewa news bulletin. Because the bulletin was already late by two
minutes, the Chiponda defection story could not be read as it had been
placed last. The Duty Editor, Stanley Kachipeya was very furious with
Mphaka, noting he was going to ‘report him to the authorities’ for not
being ‘patriotic to UDF’ and for ‘sympathizing with the opposition MCP’
(The Ombudsman 2004: 9-10).

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0382



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 83

Tomaselli et al.  (1987:24) borrow and introduce the concept of
‘considerations’ as a practice through which journalists shape, choose,
prefer and judge what is newsworthy especially in the absence or disregard
of editorial policies. Similar ‘considerations’ at Television Malawi were
also observed by former producer, Matiya (2003: Interview), who recalls
that during editorial conferences, ‘it was obvious that a story from the
opposition would be nipped in the bud’ and in some cases, he was ‘queried
by ‘people’ for passing a story that had heavy leaning towards the
opposition’. Mphaka’s failure to read Chiponda’s defection story due to
time considerations, Kachipeya’s subsequent disappointment with
Mphaka’s time considerations and Television Malawi’s news
considerations are just ideological terrains on which the ruling UDF is
attempting to entrench its corporate consciousness. Matiya also notes
that despite the daily morning briefings during editorial conferences, the
public television had ‘no editorial guidelines spelling out criteria for news’
but still reporters and producers were able to make sure there was ‘a
news blackout of the opposition.’ Thus, television journalists were
employing Tomaselli et al.’s considerations in overlooking the opposition,
as such, validating UDF’s consciousness (Gramsci 191).

The management of Radio Islam has also attempted to validate
corporate consciousness in the journalists’ considerations, through its
own forms of ‘poison in a honey bottle’. During the Al Qaeda debate
mentioned hitherto, the journalist who was accompaning the wives of
the suspects as they went to meet the President, had been ‘advised’ by the
Director to ‘ask his questions properly,’ despite the emphasis on
‘professionalism and balanced coverage’ by the Director himself. (Radio
Islam Broadcaster One 2004: Interview). After the Islamic and political
‘authorities’ expressed displeasure with the report indicating that President
Muluzi was ashamed and apologetic, the Director put up posters in the
newsroom, decreeing, ‘airing of controversial matters is not allowed in
this newsroom,’ and the journalists were later verbally ordered ‘never to
talk about the UDF government, the Muslim Association of Malawi and
President Muluzi’ (Radio Islam Broadcaster One 2004: Interview).
Gramscian common sense therefore was employed using intimidation,
and with time, journalistic considerations have ensured that Radio Islam
journalists ‘become very careful when handling information on the ruling
party and the President’ (Radio Islam Broadcaster One 2004).

In spite of the Director’s decree, some Radio Islam journalists continued
airing controversial material through the ‘Contemporary Issues’ phone
in and discussion programme, which was very critical of the Muslim

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0383



84 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

Association of Malawi for not having defended the interests of the
‘Muslim brothers’ when they were being whisked away by American
intelligence officers. This prompted ‘authorities’ to suggest ways of ‘re-
editing broadcast material’ before being aired. Like in the case of the
UDF Media Task Force at MBC, Radio Islam employed organic
intellectuals sympathetic to UDF and the Muslim Association to monitor
its own journalists. The Director ordered that after post-production of
broadcast material ready for next-day’s airing, ‘experts would be coming
in the evening to re-edit the material and arrange it accordingly,’ which
disappointed all broadcasters as ‘people who were not part of our system’
would be ‘structuring and re-editing news’ (Radio Islam Broadcaster Two
2004: Interview). However, ‘we found ways to deal with that’ (Radio
Islam Broadcaster Two 2004: Interview). By requesting further ‘expert’
considerations to work on the finished broadcast material, Radio Islam’s
Director can be said to have been applying certain corporate professional
decisions in expressing dissatisfaction with the considerations of his
journalists.

4. Structuring of news
Translations are some of the ways through which ideological common
sense covertly entrenches the capitalist social values. During the 1999
general elections, the then UDF representative, Sam Mpasu, who was
also the Minister of Information, would give different versions of an
answer in English and chiChewa. With regard to the arguments that
‘smaller parties’ were not being accorded equal and enough air time on
the public radio as stipulated in Malawi’s constitution, Article 19 (2000)
notes that Mpasu observed in an English interview that ‘UDF has gone
all the way backward to give non-existent’ parties a voice on the radio,
‘which does not happen in Britain, Germany, America or anywhere else
in the world.’ In the chiChewa interview however, Mpasu changes his
story, defiantly contending that ‘some small parties whose existence was
not known to many people’ should not be heard or ‘allowed to campaign
on the radio’ because they ‘do not have supporters’ and are ‘failing to
campaign in the villages.’

The differential broadcast translations by the minister were a public
relations showcase, to overwhelm the common illiterate villager about
UDF’s generosity to these seemingly unimportant parties, whilst assuring
the international community that the government was committed to fair
and balanced coverage of all political parties. Such abuse of public
broadcasting media for UDF is statistically recorded by the Norwegian

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0384



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 85

Centre for Human Rights (NORDEM), which observed in May 2004,
that MBC allocated 97.7 per cent whilst TVM allocated 79.5 per cent of
election coverage to the ruling UDF coalition (Jodal 2004: 10-11).
Similarly, structuring of TVM election programming also involved
journalists’ professional considerations, which were openly biased against
the opposition, as auto-ethnographically observed by independent election
observers:

On Saturday 22 May, about 36 hours after the voting in Malawi’s third multiparty
election had ended, Television Malawi televised ‘Election Update 2004’, [which]
started with a live broadcast of the opposition coalition’s press conference, [whose]
spokesperson  complained that the Electoral Commission [was delaying]
announc[ing] the result. […] After five minutes, the transmission was cut off.
Instead, the viewers got music videos! Ten minutes later, the programme resumed.
The journalist opened by stating his surprise that the opposition questioned the
counting procedures [and] said ‘in order to balance the view by the so-called
coalition, we have now invited the publicity spokesperson of the UDF to present
the government’s views of the alleged delays [by the] Malawi Electoral
Commission. […] The publicity spokesperson spoke for about ten minutes
[without] interruptions, stressing that the government had full confidence in the
MEC and that he was surprised that the opposition displayed so little patience
[and suggested] that the coalition was scared of losing. […] The journalist did not
question the UDF spokesperson’s statement or why it had taken longer to announce
results. […] Then the journalist asked the UDF representative: ‘Do you have
anything to add, Sir?’ (Rakner, Bakken, Svasand and Tostensen 2004: 3).

By employing professional considerations which seemingly favour the
ruling UDF, some broadcast journalists have, in Gramscian sense,
metamorphosised themselves into becoming deputies for the ruling party,
thus organic intellectuals.

5. Concerned authorities
In response to a Capital FM radio’s phone-in programme in 2003, during
which many Malawians criticized the brutality of the Malawi Police Force,
dismissing its reform programme as a ‘sham’, the Inspector General of
Police ‘expressed concern’ with the ‘insults’ in the programme. Some
‘concerned officers’ requested the Station Manager, Aladin Osman to
visit the Southern Region Police Headquarters for a ‘friendly chat’ over
the contents of the programme, to which Osman refused, requesting them,
‘in turn to contribute to the programme if they felt they had anything to
say’ (Osman 2003: Interview).  Osman therefore refused to borrow and
employ UDF’s corporate consciousness in developing Capital FM’s
professional considerations of what is newsworthy (Hall, Lumley and

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0385



86 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

MacLennan 1977).
The question of anonymous ‘authorities’ looms large in discussions

with journalists. Radio Islam suspensions of Mapira and Lameck Masina
were executed because of ‘pressure’ from ‘authorities’, which even
involved an ‘angry email’ ordering the Director to ‘immediately do
something’ about ‘particular broadcasts’ (Radio Islam Broadcaster Two
2004: Interview).  The same ‘concerned authorities’ were not ‘happy with
the Malawi Institute Journalism (MIJ) Radio for its coverage of issues
that ‘seemed to sympathise with the opposition’ (Senior MBC Broadcaster
2003: Interview). Because of ‘these authorities’ MBC refused to air paid
adverts by the opposition announcing a calendar of their rallies during
the 2004 campaigns, despite the broadcaster’s crippling debts which
resulted to confiscation of some of its property by tax authorities
(Manyozo 2003). The political nature of ‘concerned authorities’ was
evident during the Ombudsman’s inquiry, during which it was established
that the then MBC’s Acting Director General, the late Wilson Pamkuku,
had once been a personal assistant to Mpasu. Pamkuku would later on
request Mpasu to fire the four journalists, which on record, the Minister
refused to have authorized (The Ombudsman 2004).

6. Policing political journalism
Sections 41 and 43 of the Communications Act (Malawi 1998a) empower
the president or the police to ‘seize a radio station’ in the ‘best interest of
the public.’ For community broadcasters, Section 51 of the
Communications Act restricts them from airing political broadcasts during
elections, and restricts them from airing programmes in ‘support of
democracy,’ despite mounting evidence that democracy and politics are
big development items because they determine the process that could
improve a people’s status quo (Malawi 1998b). Against the provisions in
the Communications Act, MBC consistently denied the opposition
candidates access during the 1999 and 2004 presidential and parliamentary
election campaigns. President Muluzi banned all public debates and
demonstrations against his party’s intentions to manipulate the constitution
and allowed him to stand for an unconstitutional third term, despite lack
of support for the bill in Parliament.

Policing political journalism has also involved the use of force, brutality
and physical harassment of broadcast journalists, the imprisonment of
MIJ Radio journalist, Maganizo Mazeze and the dismissals of MBC
journalists being examples. Soon after the third multiparty general
elections, in 2004, MIJ Radio was ‘unconstitutionally’ closed down by

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0386



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 87

the police ‘in public the interest’ for featuring a live interview with an
opposition spokesperson, who rejected the results of the elections and
threatened demonstrations. Thus, despite democracy, the practice of
political journalism continues to encounter Chirwa’s ‘normal trends.’  In
fact, the term ‘normal trend’ could have been former The Daily Times
journalist, Joseph Chimbuto’s interpretation regarding what Chirwa
actually said during the Ombudsman’s inquiry. Chirwa contends that the
question posed to her was ‘Were you surprised that Mphaka was dismissed
after getting a recommendation letter?’ to which she maintains she had
replied ‘No, I was not surprised, after all this happened to me’. In
elaboration, she however notes ‘when one gets employed, they should
expect to retire, to resign or to be dismissed, because when you are
employed you can be dismissed, so I was not surprised, because these
things happen’ (Chirwa 2003). Chimbuto’s concept of ‘normal trend’ is
therefore not very far from Chirwa’s notion of ‘these things happen,’ for
in both cases, employers overlook the ethical and the constitutional
provisions on fair labour practices by firing employees without giving
them reasons.

Malawi’s popular music as alternative media
Gramsci (1971) observes that if an aspiring class or power bloc fails to
provide a conducive environment for a democratic production of
knowledge, allied ideological elements withdraw their support and later
on begin to oppose the aspiring hegemony. He terms this failure to
maintain an alliance a crisis in hegemony – ‘a crisis of authority’ (Gramsci
1971: 210; 275). At this stage, a ruling class, is ‘no longer leading but
only dominant’ as people have become ‘detached from their traditional
ideologies’ (Gramsci 1971: 276). In a democracy, the existence of both
the Hegelian thesis and anti-thesis facilitates the process or war over
position, thus, synthesis.  In the absence of alternative media, or even in
the presence of weak anti-thesis, there emerges the unofficial anti-thesis,
which is a popular method of producing and circulating subaltern
consciousness, which is usually in direct opposition to the dominant
consciousness and lies outside state control (Gramsci 1971; Storey 2003).

Gramsci notes that when a state is oppressive, and loses its legitimacy
to lead by consensus, thus ‘prolonging’ the crisis in hegemony, the
‘representatives of the new order in gestation’ or the subordinate classes,
led by a new aspiring hegemony, inspired by ‘rationalistic hatred’ for the
crumbling hegemony, ‘propagate utopias and fanciful schemes’ (Gramsci
1971: 242).  Gramsci’s  fanciful schemes refer to popular culture, itself

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0387



88 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

constituting what John Storey  terms an ‘arena of hegemony,’  a ‘key site
for the production and reproduction of hegemony’ (2003: 48-49).  Storey’s
hegemony is not Lenin’s unilinear hegemony, but rather a Gramcsian
hegemony, itself a process of negotiating consensus, thus hegemony is
conceived as a ‘compromise equilibrium’ between contradictory forces
(Storey 2003: 49).  John Fiske (1989: 1-2) argues that popular culture is
made by subordinated peoples in their own interests out of resources that
contradictorily serve the interests of the dominant. Taking a culturalist
stance, Fiske (1989) observes that popular culture is made from within
and below, noting that there is an element of popular culture that lies
outside social control.

In Malawi, UDF’s organized attempts at stifling political reporting
have resulted in the emergence of political popular music, which heavily
criticizes the government over issues such as inflation, human rights
abuses, corruption and mismanagement of taxpayers’ resources. Much
of this music draws from indigenous folk tales or Bible stories, in which
case, the subordinate classes create their own meanings. Thus, popular
musicians including Mlaka Maliro or Billy Kaunda constitute opinion
leaders or intellectuals organically bound to the subordinate ordinary
Malawians. Relying on oral texts and the depth of Malawi’s indigenous
languages with parables, idioms, riddles and proverbs, popular music
therefore provides an alternative public sphere for political journalism,
whose media texts lie outside state control, for their meaning is derived
from pleasure. In the popular song, Chinyengo (hypocrisy) for instance,
Mlaka Maliro draws on the Bible story of Isaac and Jacob, noting that
hypocrisy is like Jacob’s sheepskin, which will be found out. This song
narrates the story of a promiscuous uncle who has divorced his wife due
to adultery. Without mentioning places and names, Maliro is able to offer
a social commentary on former President Muluzi’s widely publicized
separation from his first wife, Anne. Though the official announcement
deliberately omitted the reasons for the separation, an omission repeated
by all media in Malawi, Chinyengo is able to tell us about the adultery of
the woman, the uncle’s wife. Similarly, Kaunda’s song Agalatiya mwataya
chipangano (Galatian, you have broken the promise) criticizes the UDF
government for its failure to reduce poverty as per its 1994 promises.
Evison Matafale’s Watsetsereka (You have fallen) narrates a traditional
tale of a greedy ant to symbolically warn of the impending fall of the
greedy UDF government.

Separating ‘serious’ from ‘popular music,’ Theodor Adorno (1994:
206-209) argues that popular music is composed in such a way that the

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0388



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 89

process of ‘translation is already planned and achieved within the
composition itself,’ a kind of ‘multiple-choice questionnaire,’ in which a
listener can ‘cross out’ what he does not like and ‘check’ what he likes.’
Even though some of the popular musicians have been verbally attacked
by UDF politicians, their music has continued to enjoy air time on MBC,
thus ensuring the continued existence of alternative media texts within
the heavily monitored public media. Hall (1994: 463) introduces the
concept of ‘cultural struggle’ to describe a process through which members
of a particular cultural community distort, resist, negotiate or recuperate
meaning. In the absence of an anti-thesis, many Malawians are able to
‘rearrange’ and ‘rearticulate’ dominant messages coming out of MBC by
means of consuming popular music.

 Afterthoughts
Despite the constitutional recognition of democracy as a form of
governance, contemporary Malawi faces increasing political and socio-
economic challenges, which require strong political will, accessible public
spheres as well as a committed political journalists to facilitate the process
of accountability. The majority of Malawians are rural, poor and illiterate,
which places a massive responsibility on the broadcasting media to
educate, inform and challenge people to actively perform their citizenship
obligations. Unfortunately for Malawi, lack of political legitimacy through
massive election irregularities especially in the 1999 and 2004 elections
and the lack of community consultation by political parties have resulted
in the lack of consensus for the dominant allied classes, thus UDF is ‘no
longer leading but only dominant’ since the village-based alliance partners
have become ‘detached from’ its ‘traditional ideologies’ (Gramsci 1971:
276). The reason for continued media suppression under democratic
dispensation could be explained by the fact that Malawi never actually
transformed from a dictatorship, thus only achieved a form of what
Gramsci  (1971: 58) terms ‘transformismo’ or a passive revolution, in
which the old MCP found itself ruling as UDF. Media suppression can
also be explained in the fact that major political parties conceptualize
media freedom as increased structures and advanced technology not as a
set of journalistic practices (Manyozo 2003: 15). Importantly, continuing
media suppression in Malawi is a manifestation of a protracted crumbling
of the UDF hegemony.

The foregoing has therefore established that Gramscian concepts of
hegemony and ideology make amenable the examination of issues of
political power and how ruling parties maintain it, through both ideological

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0389



90 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

and repressive state apparatuses, resulting to many forms of ‘normal
trends’ and ‘poison in honey bottles.’ From this position, the study has
argued that popular music texts provide an alternative public sphere where
musicians become traditional intellectuals providing an unofficial anti-
thesis, the official forms having been suppressed by the dominant class.
Drawing on specific examples from Malawi, the discussion has established
how UDF as a crumbling hegemony employs many forms of ‘normal
trends’ to ensure opposing views are excluded from the contents of the
public broadcasters, MBC and TVM. Musicians such as Mlaka Maliro
however, have employed folk media in providing an alternative political
media, itself a site where meanings of alternative popular media texts are
negotiated by the subaltern classes (Storey 2003).

Selected bibliography
Adorno, T., 1994, ‘On Popular Music’. In John Storey (ed) Cultural Theory and

Popular Culture. New York, Harvester Wheatsheaf. 202-214.
Althusser, L., 1971, For Marx,  London: Allan Lane.
Article 19., 2000, At the Crossroads: Freedom of Expression in Malawi. Summary

of the Final Report of the 1999 Malawi Election Media Monitoring Project.
Available at http://www.article19.org/publications. (viewed 1 December 2004).

Black, E., 1982, Politics and the News: The Political Functions of the Mass
Media. Toronto, Butterworths

Chimbuto, J., 2003, ‘Commission says Dismissal of MBC Workers was Normal.’
The Daily Times, January 8:3.

Chipangula, E. and Kachipeya, S., 2004, ‘Apology and Protest’. Personal Emails
to Author, 10 November.

Chirwa, F., 2003, ‘Broadcast Media and Elections’. Interview with former
Electoral Commission Chair for the Media and Public Relations Task Force,.
Salima, June 4.

Fiske, J., 1989,  Reading the Popular, Boston, Unwin Hyman.
Gramsci, A., 1974, Soviets in Italy. Nottingham, Institute for Workers’ Control.
Gramsi, A., 1971, Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci.

Q.Hoare, and G. Smith (eds) London,  Lawrence and Winshart.
Hall, S., 1994, ‘Notes on Deconstructing the ‘Popular’. In John Storey (ed)

Cultural Theory and Popular Culture. New York, Harvester and Wheatsheaf.
455-466.

Hall, S, Lumley B. and MacLennan, G., 1977, ‘Politics and Ideology: Gramsci’.
In Centre for Contemporary Studies (CCCS) (eds) Working Papers in Cultural
Studies: On ideology. Birmingham, CCCS. 45-76.

Jodal, M., 2004, ‘Malawi: Presidential and Parliamentary Elections 2004’. Oslo:
Norwegian Centre for Human Rights. (Available at viewed
www.humanrights.uio.no/forskning/publ/nr/2004/10.pdf. (viewed 1 December
2004).

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0390



Manyozo: Hegemony, Ideology and Political Journalism 91

Lenin, V., 1962, What is to be Done? Middlesex, Penguin Books.
Malawi 1998a, ‘Communications Act, Number 41 of 1998’, Gazette

Extraordinary, Zomba, Government Print.
Malawi 1994, ‘The Constitution of the Republic of Malawi’, Zomba, Government

Print.
Malawi 2004, ‘The Ombudsman’s Determination on the Inquiry in the Complaint

of Mr. Geoffrey Msampha and Others Against MBC Unpublished Report,
Blantyre, Office the Ombudsman.

Malawi 1998b, ‘Vision 2020 Policy’, Unpublished Policy Document. Lilongwe,
Ministry of Economic Planning and Development.

Malawi 1998b, ‘Vision 2020 Policy’, Unpublished Policy Document. Lilongwe,
Ministry of Economic Planning and Development.

Manyozo, 2003. Malawian Media and General Elections. Paper Presented at an
International conference on Media Empowerment for Balanced Coverage of
the 2004 Tripartite Elections, 2-3 September 2003, Mount Soche Hotel,
Blantyre, Malawi.

Matiya, C, 2003, Politics and Broadcast Journalism. Former Producer and News
Editor, Television Malawi. Email, March 8.

Mijoga, H., 1996, ‘The Lenten Pastoral Letter: A First Public Declaration of the
Hidden Transcript’, Journal of Humanities. 10-11: 55-67.

Mochaba, K., Raffinetti, C., Vallabh, S. and White, J., 2003. SADC Media Law,
Handbook for Media Practitioners: A Comparative Overview of the Laws
and Practice in Malawi, Namibia, South Africa and Zimbabwe. Johannesburg,
Konrad-Adenauer Stiftung.

Mouffe, C., 1979, ‘Hegemony and Ideology in Gramsci’, In C. Mouffe (ed.)
Gramsci and Marxist Theory, London, Routledge and Kegan Paul. 168-204.

Msampha, G., 2004, ‘Political Journalism at the Public Service Broadcaster’,
Interview,  Blantyre, March, 13. Assistant Controller of Programmes, MBC.

Osman, A., 2003, ‘Media Freedom and Democracy in Malawi’, Interview,
Blantyre, June 5. Station Manager of 102.5 Capital FM Radio.

Radio Islam Broadcaster One (2004), ‘Political Journalism at Radio Islam’.
Interview,  Blantyre, March 11.

Radio Islam Broadcaster Two, 2004, ‘Radio Islam and Political Journalism in
Malawi’. Unpublished Interview,  Blantyre, March 11.

Rakner, L., Bakken, M., Svasand, L. and Tostensen, A., 2004, ‘Do You Have
Anything to Add? An Eyewitness Account from the Presidential and
Parliamentary Elections in Malawi on 20 May 2004’. Available at
www.cmi.no/research/Malawielectionseyewitness.pdf. (viewed 1 December
2004).

Senior MBC Broadcaster, 2003, ‘Media Freedom, Restructuring and Democracy’.
Unpublished Interview, Blantyre, June 5.

Storey, J., 2003,  Inventing Popular Culture. Melbourne, Blackwell Publishing.
Tomaselli, K., Tomaselli, R. and Muller, J., 1987, Narrating the Crisis: Hegemony

and the South African Press. Johannesburg, Richard Lyon.

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0391



92 Africa Media Review, Volume 12, Number 2, 2004

UNDP, 2003, Human Development Index. New York: Oxford University Press
and United Nations Development Program (UNDP).

Africa Media 5.pmd 31/10/2005, 18:0392


