
 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005, pp. 1–22
© Council for the Development of Social Science Research in Africa, 2005
(ISSN 0258-4913)

Negotiating the Use of Native Languages
in Emerging Pluralistic and Independent

Broadcast Systems in Africa

Isaac Abeku Blankson*

Abstract
Since the 1990s liberal and democratic reforms in  African countries, competitive
independent and pluralistic broadcastings, particularly radio, have emerged to
provide channel and program diversity for the first time in these emerging
democracies. Independent radio has become an entrée into civic discourse and
socio-political awareness and a force for social and political integration and
accountability. However, these positive developments have overshadowed the
observation that Africa’s emerging independent radio has become an avenue
for corroding their societies’ languages and cultures. While they have been
insensitive to native languages, they are successful in domesticating the
languages of their former European colonizers. Using the experiences of Ghana’s
radio, this article raises important questions about the relationship between
Africa’s native languages and the development of a true African broadcasting
system. It calls for a re-examination of the belief that the multilingual character of
African societies does not serve broadcasting well. It argues that a true African
broadcast system that allows for mass participation can develop only if African
broadcasters and policy makers address the native language deficiency in
broadcasting. Finally, it calls for a deliberate and planned effort to promote the
use of African native languages over Euro-imperial languages in broadcasting.

Key terms: broadcasting system, european languages, independent radio,
privatisation, democratic reforms.

* Isaac Abeku Blankson is Associate Professor and Director of Technology in
the Department of Speech Communication at Southern Illinois University
Edwardsville, Illinois, USA. He can be reached at email: iblanks@siue.edu.

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:081



2 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

Résumé
Depuis les réformes libérales et démocratiques qui ont eu lieu dans les pays
Africains, des canaux de radiodiffusion indépendants et pluralistes concurrents,
des chaînes radios en particulier, sont apparus et offrent une certaine diversité de
chaînes et de programmes, ce qui constitue une première dans ces démocraties
émergentes. Les radios indépendantes constituent le premier pas vers le discours
civique et la prise de conscience socio-politique, mais sont également une force
favorisant l’intégration et la responsabilité sociopolitique. Cependant, ces
développements positifs ne doivent pas occulter l’observation selon laquelle ces
radios africaines émergentes sont devenues un moyen de destruction des langues
et cultures sociétales du continent. En effet, celles-ci ne sont pas ouvertes aux
langues locales, mais privilégient les langues de leurs anciens colonisateurs
européens. En se basant sur l’expérience des radios ghanéennes, cet article soulève
d’importantes questions concernant la relation entre les langues locales africaines
et le développement d’un véritable système de radiodiffusion africain. Il remet en
question l’idée selon laquelle le caractère multilingue des sociétés africaines dessert
le principe de radiodiffusion. Il soutient qu’un véritable système africain de
radiodiffusion permettant la participation des masses ne peut se développer que
si les responsables africains de la radiodiffusion ainsi que les décideurs politiques
s’attaquent au problème de la sous-représentation des langues locales dans ce
milieu médiatique. Enfin, cette communication appelle à des efforts planifiés, afin
de privilégier l’usage des langues locales africaines sur les langues euro-
impérialistes dans le domaine de la radiodiffusion.

Mots clés: communication audio-visuelle, langues européenne, radio indépendant,
privatisation, processus de reformes démocratique.

Introduction
Language plays a very critical role in national broadcasting systems. While
Western and Asian countries have relied on their own languages for
broadcasting, sub-Sahara African countries continue to rely overwhelmingly
on Euro-imperial languages—English or French—for broadcasting even
though the majority of their population does not comprehend these
languages. African broadcasters, policy makers and media scholars have
traditionally failed to examine the implications of dependency on these
foreign languages for the development of a true African broadcasting
system. They also have failed to examine the role that dependency on
foreign languages has played in the failure of national broadcasting systems
to encourage civic participation in the media. On the contrary, media
scholars have typically attributed the failure of national broadcasting systems
to heavy government control and censorship, inadequate resources, unstable

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:082



3Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

political structures and poor programming content (Ansah 1985; Bourgault
1995).

Using the experience of Ghana’s emerging pluralistic and independent
radio with its continued and overwhelming dependence on English and its
insensitivity to the country’s native languages, this article attempts to put
the debate about the relationship between Africa’s native languages and
its emerging pluralistic broadcasting systems on public and scholarly
agendas. More importantly, it raises the following significant, yet
unaddressed, questions that are applicable to other emerging democratic
African nations reforming their broadcasting systems: Why is Africa’s
emerging independent broadcast, particularly radio, not promoting the
predominant use of more widely spoken native languages in broadcast?
What implications does the continued dependence on Euro-imperial
languages in Africa’s contemporary broadcast have on the development
of a true African broadcast identity? To what extent should the emerging
independent plural radio reflect national cultures and languages?

Using results from audience survey data (n=408) as well as in-depth
interviews with Ghanaian broadcasters, government officials, media
scholars and journalists that was gathered in Ghana’s capital Accra from
1998 to 2002 and 2005, this article makes the following arguments. First,
though the emerging independent and private radio have provided channel
and program diversity, they have failed to reflect and promote their society’s
cultures and native languages. Second, insensitivity to their society’s native
languages and local cultural products is a consequence of the erroneous
view of broadcasters that the public has a ‘need for entertainment and
pleasure’ (Senghor 1996:97), which can be met by airing more foreign
programs, broadcasting with foreign languages, and in some cases,
mimicking foreign accents. Third, a culturally appropriate and true African
radio broadcast can develop only if broadcasters and media policy makers
develop deliberate policies to encourage the use of widely spoken native
languages and promote local cultures and talents; something they have not
paid attention to as they reform their public broadcasting. Such policies
would ensure the ability of emerging pluralistic radio to communicate with
the majority of the populace and encourage participation in civic discourse
in discernible languages. Finally, this paper calls on African broadcasters,
media scholars and policy makers to re-examine the overwhelming
dependence on Euro-imperial languages for broadcasting.

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:083



4 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

Language and culture in national broadcasting reforms
The centrality of language and culture in national broadcasting reforms
has been extensively researched in the United States and Europe (Grant
1994; Owen 1977; Schudson 1994; Thomsen 1989) and Asia (Kamin 1996;
Lee and Youn 1995; Servaes and Wang 1997). On the contrary, very little
research has been done on similar broadcasting issues in sub-Saharan
Africa (Leonard 1996). Arguably, language and culture are the most visible
and most problematic forces for societal integration. Schudson argued,
‘Culture, that is, the way of life of a society, brings individuals and families
of varying circumstances and backgrounds together in a collectivity with
which people may strongly identify, take primary meanings from, and find
emotionally satisfying’ (1994:64). Likewise, the importance of language in
any society can scarcely be overestimated. According to Anderson, ‘The
fatality of human linguistic diversity’ has strongly guided the formation of
nation states (1983:46).

By origin, practice and convention, broadcasting systems are very much
national institutions that respond to cultural, domestic, political and social
pressures and to the expectations of their audiences (McQuail 1993).
Ugboajah (1985) argued that the structure and content of broadcasting
systems should reflect the cultural character of the societies within which
they operate. Thomsen (1989) also noted that as broadcasting systems
become pluralized they cease to reflect the culture and the circumstances
of their intended publics and may even undermine local language and cultural
identity as a result of the transnational flow of content. Similarly, theories
dealing with cultural integrity and imperialism typically have been
concerned with matters of cultural quality of the media’s content, its
authenticity in real life experiences and the cultural task of broadcasting.
Underlying these theoretical positions is a strong belief that languages and
cultures are both valuable collective properties of nations and vulnerable
to alien influences (McQuail 1993). Throughout the history of broadcasting
development, we see these ideas deeply rooted in arguments for protecting
national languages and cultural identities.

Strong cultural reasoning has permeated broadcast policy formulation,
content and structure in Europe and North America since the 1940s.
Discussions about language problems by parties representing regional and
cultural interests were pivotal in broadcast reforms in many Western
countries. European media scholars (Drijvers 1992; Schlesinger 1991) have
argued that public service broadcasting was conceived of as a ‘cultural
lever’ in the hands of European states for the defense of their national
cultures. On the national level, they argued, public service broadcasting

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:084



5Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

sought to unite nations by ignoring local and regional differences and by
presenting a unified national culture. On the international level, they sought
to defend national cultures against the growing threat of internationalization
(Blanco and Bulck 1995).

Belgium, Spain and Canada offer solid examples of the extent to which
broadcasting language was a political and cultural matter. In Belgium and
Spain, cultural and language concerns in broadcasting led to the develop-
ment of independent Flemish-speaking and French-speaking channels,
respectively. It also led to the creation of separate ‘cultural councils’
responsible for ‘cultural matters’ in the Flemish-speaking and French-
speaking communities and to the creation of regional broadcasting (Blanco
and Bulck 1995:245). In Canada, broadcasting began as an effort to assert
cultural autonomy against the hegemony of the United States and to ‘create
a national consciousness’ (Schudson 1994:74).

During the 1980s, several Asian countries also began to reform their
public broadcasting systems by introducing commercial and pluralistic
broadcasting (Straubhaar 1995; White 1996). As part of the reforms, Asian
broadcasters and government officials made deliberate policies to ensure
that broadcast pluralism would promote program diversity without sacrificing
individual national cultures and languages (Lee and Youn 1995; Servaes
and Wang 1997). In Malaysia, Philippines, Thailand and Singapore, for
instance, safeguards were made to ensure that national cultures were
protected from foreign influences. A regional broadcasting union, Asian
Broadcasting Union (ABU) was created to ensure that national cultures,
languages and local programming were protected and promoted as private
and independent broadcasting developed alongside public broadcasting
(Kamin 1996).

Unlike in Europe or Asia, African policies to protect and promote native
languages and cultures in broadcast reforms are woefully inadequate or
totally absent though the role of culture and language as integrating factors
is clearly evident in many African societies. African societies have developed
historically and continue to exist on the basis of strong cultural, linguistic
and ethnic bonds. Many nations self-consciously use language policy and
mass media to integrate citizens and ensure their loyalty (Tomlinson 1991).
Nonetheless, African broadcasters have typically employed French or
English, the languages of their former colonizers, for both official
communications and broadcasting.

Prior to handing over political governance to African native
administrators in the 1960s, however, efforts were made in some countries
to indigenize broadcasting. Native broadcasters, administrators and

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:085



6 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

technicians were trained to take over from departing expatriates
(UNESCO 1961). Immediately following independence, African
governments recognized that in order to realize national and rural
development goals and to reach the majority rural peasant population, radio
broadcasting should accommodate native languages and cultural
differences.

Thus, in the 1960s, some governments began to introduce native lan-
guages for radio broadcasting. For instance, in Zambia where there were
about twenty major languages spoken by seventy-three ethnic groups, time
was allocated to seven native languages in proportion to the size of lan-
guage communities in the nation (Mytton 1983). Following President
Kenneth Kaunda’s tribal balancing policy instituted upon Zambia’s
independence, broadcasts in a variety of native languages including Bemba
and Nyanja were added to English in 1967. In the mid-1980s, Kaonde,
Lozi, Lunda, Luvale and Tonga were allocated broadcasting time. In 1988,
however, all Zambian languages were removed from the general radio
service. By 1990, Zambia’s Radio 2 and Radio 4 were broadcasting only
in English. Seven Zambian languages shared equal airtime on Radio 1,
although the languages representing the largest groups of people received
the best times of day for broadcasting (Spitulnik 1992). Similarly in Kenya,
the Voice of Kenya (now the Kenya Broadcasting Corporation) used English
to transmit its General Service program and Swahili for the National Service
program. In addition, broadcasting time in three Kenyan regional services
was shared by sixteen native languages (Heath 1986).

Indigenizing radio broadcasting in Ghana
In 1935, British administrators introduced radio into Ghana. Despite the
fact that Ghana had about seventy-nine living native languages (UNESCO
1989), all radio programs were broadcast in English, the national and official
language. However, British administrators soon realized that radio
broadcasting in Ghana must use vernacular languages if its programs were
to be understood by the natives. So in 1939, colonial administrators began
introducing Ghanaian languages and personnel into radio broadcasting.
Ghana Radio began to broadcast in Ewe, Twi and Hausa local languages.
Two other languages, Ga and Dagbani, were added during the 1940s (Ansah
1979; Kugblenu 1974). By 1960 the state broadcasting system, Ghana
Broadcasting Corporation (GBC), was using fifteen of the seventy-nine
native languages to broadcast different national and regional programs
throughout the country (Ansah 1979). The ethnic languages used for
national programs included Asante/Akuapim Twi, Fante, Ewe, Hausa, Ga-

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:086



7Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

Adangbe, Nzema, Dagbani, Dagaari and Kasem. Those used to air the
government’s non-formal radio education programs in the Northern and
Upper regions of the country were Frafra, Buli, Kusaal, Sisaala and Gonja
(UNESCO 1989).

The indigenizing of Ghana’s broadcasting intensified during the post-
colonial period and well into the 1970s. The post-independence government
of Kwame Nkrumah and the Convention Peoples Party (CPP) reiterated
the importance of broadcasting in consolidating the new nation. In the
early 1960s, the government with the support of the United Nations
Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO) launched
development plans intended to expand radio broadcasting to rural areas
(UNESCO 1968). Educational radio was established to promote rural
education and development. Radio listening clubs in native languages were
also established to increase awareness among rural peasants of the new
government and its development plans (Coleman and Opoku 1968). Tudesq
(1983) has explained how the use of mass media, particularly radio, for
development was a highly salable idea in the 1960s. The idea of rural radio
broadcasting in native languages appealed to the new elites in the newly
independent Ghana, because radio permitted the elites and government to
communicate directly to the majority rural peasants and to re-orient them
toward the central government and its policies. However, critics have
argued that the Nkrumah government’s efforts to indigenize broadcasting
and to establish rural radio projects in native languages were propaganda
plots intended to politically sensitize the rural populations (Ansah 1979,
1988; Coleman and Opoku 1968).

By the late 1960s, the novelty of rural radio broadcasts had begun to
wear off. As more and more Ghanaians acquired radio sets, interest in
group listening began to wane. Many of the rural radio projects began to
fail due to poor conceptualization and implementation. For instance, some
adult literacy programs were ill-received by adult audiences who objected
to literacy lessons originally designed for school children (Coleman and
Opoku 1968). In addition, most of the early rural radio projects were
insufficiently integrated into the existing national broadcasting services.
Consequently, the government abandoned most of the rural radio services.

Nonetheless, radio broadcasting continued to expand, albeit slowly, in
the 1970s and 1980s, because it was too important a tool to be ignored. In
the 1980s, GBC increased its radio transmitters for its regional FM services.
The transmitters were provided through bilateral aid in support of rural-
based community education projects (Amakyi 1988). During the same
period, GBC also focused on using native languages and programs in its

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:087



8 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

regional FM services. A UNESCO (1989) survey of the broadcasting con-
tent of Ghana from 1975 to 1988 revealed that news bulletins produced
originally in English were increasingly translated into rural languages. By
the late 1970s, news on GBC Radio was translated into six native
languages—Akan, Dagbani, Ewe, Ga, Nzema and Hausa (Ansah 1979).
At the time, news represented nearly 50 percent of radio broadcasting.
The UNESCO (1989) survey on Ghana showed that cultural programs
dealing with traditional Ghanaian festivals and folklore represented less
than 15 percent of broadcast time in the 1980s; that educational programs
occupied about 20 percent of radio broadcast time; that religious
broadcasting by major Christian and Muslim groups averaged less than 5
percent of broadcast schedules; and that advertisements instituted to help
stem budget deficits averaged 2 percent of broadcast time.

The development of radio broadcasting in Ghana has not occurred in a
smooth political environment. In the early 1960s, political pressures began
to mount against President Nkrumah and his CPP government as the
population increasingly showed their disappointments in the unfulfilled
promises of the early post-independence era. The government began to
find means to curb media access and to consolidate power through repeater
stations that disseminated messages from the capital cities where
broadcasting could be more carefully monitored and controlled. Ultimately,
a pattern emerged in Ghana that favored direct government control of
broadcasting and the use of broadcasting to disseminate government
propaganda (Ansah 1985; Bourgault 1995). By the 1970s, the state-owned
GBC was firmly under control of the government. This control and GBC’s
monopoly were broken in 1995 when the erstwhile government of Jerry
Rawlings and the National Democratic Congress (NDC) liberalized the
Ghanaian economy and allowed for broadcast pluralism and privatization.

Private radio broadcasting
In the mid 1990s, Ghana, like many African countries, was confronted by
many significant changes politically, economically and socially. The
government embarked on a serious goal of establishing a democratic, liberal
and free market economy (Gyimah-Boadi 1999). The changes brought
about a process of democratization and pluralism, decentralization of
economic and political decision-making, and the encouragement of the
private sector to take over many functions previously undertaken by the
state. In the process, Ghana’s public broadcast system came under intense
criticisms and ultimately reform as a result of external and internal
pressures.

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:088



9Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

Externally, the reform was associated with a new era of political plu-
ralism and neo-liberal economic policies that swept across sub-Saharan
Africa in the decade following the collapse of the Soviet Union. After
decades of state control and limited choice of media, liberal rhetoric that
associated democracy with private media and a free market was attractive
to both the general public and business community (Heath 1999, 2001). In
addition, pressure was exerted from international donor agencies, such as
the IMF and the World Bank, which had made democratic and liberal
reform a condition for continued external loans (Gyimah-Boadi 1999).

Internal pressure came mainly from the Ghanaian academic community
in the form of organized conferences that aimed at putting democracy and
media liberalization on the public agenda (School of Communication Studies
1993). For example, at a conference organized by the Unda/OCIC
(International Catholic Organization for Cinema and Audiovisual) in Accra
on September 6, 1992, the academic community recognized a change in
government attitude towards the media. In a speech delivered at the opening
ceremony, the Information Minister of Ghana declared a major policy
change:

the political changes taking place on the continent are likely to lead to the
review of state monopoly in the electronic media. We in Ghana have, within
the framework of our national communication policy, proposed a degree of
deregulation in the electronic media set within clearly defined guidelines
(Bonnah-Koomson 1994:85).

This official policy declaration signaled a change in the attitude of Rawlings
and the NDC government. It also inspired the School of Communication
Studies, University of Ghana to organize two conferences on broadcast
pluralism and privatization. The conferences, held in March 1993 and
November 1994, highlighted the need for broadcast pluralism and publicly
criticized the government for its disregard of the constitutional rights of
Ghanaians by not allowing for press freedom and independent broadcasting
as guaranteed by the 1992 Fourth Republic Constitution of Ghana (Bonnah-
Koomson 1995). Article 162 of the 1992 Constitution guaranteed freedom
of expression and eliminated the need to obtain licensing for the operation
of any medium of mass communication, including radio and television. It
stated:

There shall be no impediments to the establishment of private press or
media; and in particular there shall be no law requiring any person to
obtain license as a prerequisite to the establishment or operation of a

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:089



10 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

newspaper, journal, or other media for mass communication or information
(Republic of Ghana 1992:3).

The conferences also set a public agenda around arguments for and against
the introduction of independent and private broadcasting in Ghana.
Proponents urging constitutional rights and broadcast liberalization, who
were mainly from the academic community, argued that independent
broadcasting was needed to assure genuine pluralism, social development
and national unity. They further claimed that broadcast pluralism would
promote program diversity and competition as well as encourage the
development and use of Ghanaian cultural products and languages. But
those opposed to broadcast pluralism, mainly government officials, invoked
a cultural argument and expressed concern about the negative effects
commercial broadcasting could have on Ghana’s culture, local talents and
native languages (Ansu-Kyeremeh 1995; Bonnah-Koomson 1995; Heath
1999; Karikari 1994).

Nevertheless, in 1995 the NDC government reluctantly authorized
private ownership and operation of broadcasting (Blankson 2000; Heath
1999, 2001). This action broke the decades of monopoly enjoyed by the
state-owned GBC and set a pace for the establishment of independent
private radio in Ghana. By 2005, the number of new private FM radio
stations operating alongside the two state-owned stations GBC 1(Radio 1)
and GBC 2 (Radio 2) increased from zero to fifty-seven. Of these FM
radio stations, twenty-nine and fifteen were in the two major regional
capitals of Accra and Kumasi respectively. The other thirteen stations
were operating in other regional centers. The FM radio stations in Accra
included Joy FM, Radio Gold, Radio Univers, Choice FM, Radio Atlantis,
Groove FM, Radio Vibe, Peace FM, Channel R and Radio GAR, owned
by Ghana Broadcasting Corporation. Those in Kumasi included Spirit FM,
Zuria FM, Radio Mercury, GCR FM, Kessben FM, Nkosuo FM, Mett
FM, Kapital FM, Fox FM, Luv FM, Ashh FM, Hello FM, Otec FM, Invisible
FM and Focus FM.

These private stations began to provide channel and program diversity
for the first time in Ghana’s history. However, the stations were very
similar in many ways and followed almost the same broadcast format.
Music, particularly Western and Caribbean, interjected with talk accounted
for between 75 and 80 percent of the radio airtime (Blankson 2000). Though
the radio stations played a number of ‘hip-life’ (a Ghanaian version of rap
music), noticeably absent were traditional Ghanaian folk music, such as
‘boboobo’ and ‘kpalongo’, and guitar music or ‘highlife’. The GBC
continued to be the primary source of local and foreign news. Some of the

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0810



11Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

private radio stations, however, retransmitted foreign or world news through
exchanges with international stations such as the Voice of America (VOA),
British Broadcasting Corporation (BBC) and Radio Netherlands. Almost
all stations aired their local and foreign news in English. Besides music
and the news segments, the stations introduced a variety of interactive
phone-in or talk programs that actively engaged the public. These programs
addressed a wide range of social, health, environmental and political issues.
Other programs engaged in mobilizing citizens for community work. De-
spite the diverse, interactive and entertaining content of the emerging ra-
dio stations, their overwhelming dependence on English and their rela-
tively limited use of Ghanaian native languages and cultural programs are
issues that need to be addressed.

Insensitivity of radio to Ghanaian culture and languages
Ghana has about seventy-nine native languages; however, English has
been the predominant language for broadcasting since the colonial period.
Though the colonial government introduced native languages into
broadcasting, a policy continued by the immediate post-colonial government,
the predominance of English and its possible effects on native language
use in broadcasting were ignored. When broadcasting pluralism became a
reality in 1995 and more vibrant and competitive commercial radio stations
emerged for the first time in Ghana’s history, Ghanaians hoped that their
native languages and cultural talents would be promoted and utilized by
the new radio stations. On the contrary, the emerging radio stations opted
to broadcast solely in English. Both public and private radio stations
neglected to use any of the country’s seventy-nine native languages solely
or predominantly to air their programs. Ghana’s radio environment began
to experience what the former Deputy Minister of Communication,
Commander Griffith, described as the ‘foreignization’ of Ghana’s radio
broadcasting. The Minister observed that some of the radio stations,
particularly Vibe FM, were so dominated by English when they started
broadcasting that listeners phoned in to inquire whether the stations were
foreign (Griffith, pers. comm., October 22, 1999).

By late 2000 none of the Accra radio stations was broadcasting solely
or predominantly in any Ghanaian native language. However, in response
to public criticism, some stations began to develop and air one or two
programs in a native language. Stations like Radio GAR, Radio One, Radio
Two, Joy FM, Radio Gold, Peace FM and Radio Univers began re-
broadcasting their news bulletins in either Twi or Ewe. Between 1995 and
2000, all of the stations that had developed audience participation programs

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0811



12 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

used predominantly English. Early in 1997, the University of Ghana sta-
tion, Radio Univers, successfully introduced a Twi talk program, ‘Obiara
Nka Bi’. Following its success, Radio GAR developed an Akan talk pro-
gram called ‘Agoro Na Me Pe’ that received public acclaim. Others such
as Vibe FM, Groove FM and Joy FM followed the successful lead pro-
vided by Radio Univers and introduced similar audience participation pro-
grams that actively engaged the public using native languages.

Radio Gold, for instance, developed an Akan program that discussed
Akan culture and traditions. By late 2001, Peace FM and Radio Gold had
begun to air their news in English and two native languages, Twi and Ga,
in response to public criticism. Radio Gold and Joy FM also started airing
some of their phone-in programs in Twi. While the phone-in program format
required the program host to be multilingual in order to understand callers,
the host spoke only in English.  This format also required that listeners
have the ability to comprehend what the host said in English. The state-
owned Radio GAR did not have an audience participation program aired
exclusively in any of the Ghanaian languages until mid-2001, even though
its policy guidelines called for 80 percent of programming in vernacular
languages. The public expectation that emerging radio stations would
encourage the use of Ghanaian native languages in broadcasting was,
however, thrown into question.

Culturally appropriate language in broadcasting reforms
The emerging cultural and linguistic character of radio broadcasting in
Ghana, and many other African societies, raises important questions. Does
the emerging character of radio pose a threat to the cultures and languages
of the societies within which they operate? Is there a culturally appropriate
broadcast language in multilingual African societies? Is there a justification
for the continued overwhelming reliance on Euro-imperial languages in
Africa’s radio? Or does such dependency prevent the development and
use of native languages in broadcasting?

The importance of national languages in broadcasting systems globally
cannot be disputed except in Africa where broadcasting relies heavily on
foreign languages. This raises concern over the effects that continued
dependence on foreign languages have on the continent’s emerging broad-
casting systems, particularly radio. Schudson (1994) reminded us that lan-
guage is itself the fundamental human mass medium. It is the mass me-
dium through which all other media speak. No other medium is so deeply
rooted, so emotionally fraught, so insistently the basis for political aspira-
tions, or so much an impediment to the efforts of states to use modern

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0812



13Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

media for hegemonic control. Thus, in Africa, as in other societies, the use
of a native language should not be seen as a neutral medium for commu-
nication but a highly charged cultural object to be harnessed for develop-
ment and civic participation. How has this characterization of language
played out in African broadcasting systems?

 Some media critics, including Senghor, have charged that the emerging
private stations have become ‘Trojan horses of Anglo-Saxon culture and
music and, thus, for hastening the disintegration of local cultures’ (Senghor
1996:97). Senghor (1996), for instance, claimed that the success enjoyed
by radio stations bears witness to listeners’ demands and needs for
entertainment and pleasure, something that the state-run stations did not
know how to address. However, evidence from Ghana, Burkina Faso and
several other African societies does not support Senghor’s claim. In Ghana,
radio stations had become competitive grounds where program hosts and
news readers prove who could speak with the best foreign accent. A
phenomenon known in Ghanaian popular culture as LAFA (Locally
Acquired Foreign Accent) emerged whereby program presenters and hosts,
who had never traveled to the United States or the Caribbean, were
mimicking American and Caribbean accents. In their attempt to do so,
they mispronounced common Ghanaian names and words. Not surprisingly,
Ghanaian youth picked up on it and began to mimic foreign accents and
American slang (Blankson 2000).

The emergence of LAFA in private radio and popular culture has caused
Ghanaians to question whether broadcast pluralism had become a recipe
for corroding indigenous Ghanaian languages and ways of speaking. In
my interview with Major Tandoh, the Executive Director of Ghana Radio
Frequency Distribution and Registration Board (GRFDRB), he expressed
the sentiment held by government officials when he stated:

I call it [LAFA] foreignization of broadcasting. People try to sound foreign.
As an apostle of freedom of expression, I would refrain from commenting
on whether this is a good style of broadcasting or not. Individuals should
be allowed to make up their minds on this matter. The radio stations have
their own policies and procedures. For example, a radio station like Radio
Gold does not permit their DJs to use nick-names as well as present their
material in any foreign accent. That is the policy of the station.  Everyone
has a constitutional right and I would say the use of foreign accent has no
effect on the content of the matter being broadcast. However, being a
Ghanaian I would prefer that the presenters use the Ghanaian accent and
conduct themselves as Ghanaians (Tandoh, pers. comm., November 15,
1999).

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0813



14 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

Several of the broadcasters, government officials and media scholars
interviewed agreed that majority of the public dislike LAFA in radio. They
also believed that LAFA was fueled by the Ghanaian youth. The audience
members surveyed confirmed this belief. While 55 percent of the radio
audience (n=408) indicated a dislike for foreign accents in private radio,
only 33 percent liked the presenters mimicking foreign accents. The
remaining 12 percent were indifferent. Furthermore, of the 132 respondents
who liked LAFA in radio, 77 percent were between the ages of twenty
and thirty, 11 percent were under twenty, and 12 percent were above
forty. In contrast, 62 percent of the 224 respondents who disliked the use
of foreign accents in broadcasting were 30 years or older. The popularity
of LAFA in private radio can be explained by the fact that the majority of
the presenters, newsreaders and disc jockeys are under thirty years old
and find the use of foreign accents as a ‘status-booster’. As one interviewee
explained, the young radio presenters and the Ghanaian youth have
embraced LAFA as a ‘hip’ or ‘cool’ thing (Blankson 2000).

The emergence of foreign accents in radio is not unique to Ghana.
Similar language developments have been reported in other emerging
African democracies that have privatized their media systems. In Swahili-
speaking East African nations such as Kenya, the development of a new
language, Swahili mixed with English, is used by the media and most people
(Kupe 2002). Similarly, in French-speaking African countries such as Cote
d’Ivoire, Cameroon and Gabon, ‘Franglais’ has emerged from the
proliferation of private commercial media (Kouega 1999). Also in Burkina
Faso, Horizon FM’s musical programs, mostly reggae, rock and pop, were
hosted by a disc jockey who spoke in a jargon of ‘franglais’ and wore a
baseball cap (Senghor 1996:97).   Franglais (or Frenglish) is created by
mixing French and American English together. It is produced either by
poor knowledge of one or the other language or for humorous effect.

Despite these troubling developments, some contemporary African
private broadcasters and media scholars have refused to acknowledge
the negative effects these developments have had on their society’s
languages and on broadcast professionalism in general. Perhaps, African
private and commercial broadcasters should begin to acknowledge that
they have the obligation, as do public broadcasters, to protect and promote
their society’s native languages and harness them to encourage more public
participation in the media.

Like their African counterparts, Ghana’s radio broadcasters have
downplayed the importance of local languages. Their insensitivity to native
languages has contributed to the erosion of early post-independence efforts

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0814



15Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

in the 1960s and 1970s to indigenize broadcasting. This observation raises
the critical question of what constitutes an appropriate broadcast language,
if any, in developing African democracies that are in the process of re-
forming their broadcasting systems. This question is made more critical
because it is asked in the context of societies that are multilingual and that
have depended on Euro-imperial languages for decades, languages that
are unintelligible to over half of their populations.

Interestingly, some Western media scholars have defended the pre-
dominant use of Euro-imperial languages as the most appropriate broad-
cast languages in African societies. For example, Spitulnik (1992) argued
that English and French are the only languages that are ‘ethnically neutral’
and, thus, non-native to the indigenous ethnic groups. He also claimed that
English or French have become the predominant broadcast language of
choice in countries colonized by Britain or France in order to resolve com-
petition among linguistic groups. Unfortunately, these arguments have been
used successfully to discourage African broadcasters and policy makers
from promoting the development of their widely spoken native languages
in broadcasting. Some African broadcasters and media scholars are con-
vinced that Africa’s diverse native languages do not serve broadcasting
institutions well since minority languages are excluded (Senghor 1996).
Senegal, for example, uses six of its twelve spoken native languages to
broadcast radio programs. Senghor (1996) argued that the exclusive use
of widely spoken local languages on national radio excludes linguistic mi-
norities from the audience. She further claimed that in broadcasting sys-
tems where several local languages are used, the dominant local language,
meaning that of the largest population group or that of the most powerful
social group, tends to overshadow the other languages. Therefore, she
cautioned, ‘Imagine the situation in other African states, with their multi-
tude of languages’ (Senghor 1996:85).

Unfortunately, this negative view towards the use of native languages
in Africa’s broadcasting is shared by many broadcasters and media policy
makers in Africa. This view has affected African broadcasting development
in two significant ways. First, for decades it succeeded as a valid justification
for efforts to deepen what Mazrui called the ‘domestication of Euro-imperial
languages’ in African broadcasting (1996:4). And second, it succeeded in
discouraging legitimate attempts to promote the use of more widely spoken
native languages in broadcasting on the grounds that using a native language
would exclude other linguistic minorities from the audience. But how valid
or legitimate are these arguments? Those who hold such a negative view
towards native language use in broadcasting fail to realize that these

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0815



16 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

arguments can also be used against the use of English or French in Afri-
can societies. The case of Ghana, though not unique in Africa, provides a
good illustration. In Ghana, Akan is spoken by 44 percent of the over 19
million Ghanaians (Akan Dictionary Project 2001; Nkansah-Kyeremateng
1996), while functional English is spoken by only 36 percent of the total
population (UNESCO 1996).

The argument is also supported by the results of the survey of radio
listeners in Accra. Out of the 408 radio listeners following discussions on
phone-in talk programs, nearly 75 percent attributed the primary reason
for never contributing to the phone-in discussions on radio to their inability
to speak good English for fear of making mistakes. The majority of those
who phoned-in were regular contributors to the phone-in programs. Yet
over 85 percent of Ghanaian broadcasters and media scholars interviewed
continue to believe that the use of a native language like Akan for
broadcasting would exclude more linguistic minorities from the audience.
It is obvious that the use of English in Ghana’s radio actually excludes
more minorities, including the majority of the 65 percent rural peasant
population, from participating in radio broadcasting. According to UNESCO
(1996), over 60 percent of Ghanaians were illiterate in 1996; literacy rate
was 36 percent. It is quite obvious that the majority of Ghanaians do not
and cannot use English to participate effectively in civic discourse on radio.

Evidence from Ghana, Nigeria, Namibia, Mali and other countries
suggests that African radio audiences actually prefer programs aired in
their native languages over those aired in the languages of their former
colonizers (Abdulkadir 2000; Blankson 2000; Kouega 1999; Kupe 2002).
Audiences also feel more comfortable participating in programs that are
broadcast in a native language. In Ghana, for instance, my investigation
revealed that the most popular programs were not the ‘entertaining and
pleasurable’ musical programs claimed by Senghor (1996:97). Rather, the
interactive programs that engaged the audience in discussions on social,
health, economic and even political issues in one or two native languages
were the most popular (Blankson 2000). Over 88 percent of the radio-
listening audience surveyed (n=408) attributed the popularity of stations
like Joy FM, Radio Gold and Radio GAR to their interactive talk programs
in ethnic Akan languages. Radio Univers particularly attracted listeners
with its educational programs, news bulletins and press reviews in Ewe
and Twi. It was no surprise that over 65 percent of the audience surveyed
disliked the predominant use of English on the radio airwaves. The majority
considered the dominance of English as a hindrance to both the promotion
of Ghana’s native languages and the participation of many Ghanaians in

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0816



17Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

radio discussions. Only 28 percent of those surveyed considered English
an appropriate language for radio broadcasting. To justify their response,
these people cited the country’s multilingual character and the neutrality
of English language with regard to ethnic boundaries.

Evidence of the preference for native language programs over programs
aired in foreign languages exists in other African countries (Abdulkadir
2000; Fardon and Furniss 2000; Gratz 2000; Reporters Without Borders
2005).  Abdulkadir (2000), for instance, noted the popularity of Hausa
programs on radio stations in Nigeria. Senghor (1996) acknowledged that
the Namibian Broadcasting Corporation’s popularity since its transformation
in 1993 was the result of the successful interactive programs it had
developed in various national languages to encourage open public debate
among Namibians and their leaders. The programs were broadcast via
satellite over a larger area to reflect the country’s multicultural nature.
Similarly in Mali, Radio Bamakan began broadcasting in September 1991
without authorization and immediately aroused the enthusiasm of the people
of Bamako, because the station translated simultaneously into the local
language, Bamanan, the democratically elected parliament’s debates which
were conducted in French, a language that less than 30 percent of the
people of Bamako understood. It even broadcast a weekly review of the
national and international press in Bamanan with equal success (Senghor
1996). Finally, the popular Senegalese station Sud FM exhibited considerable
multilingualism, so that it was common to hear a listener, as well as the
host, switch languages in one and the same show.

Unfortunately, many contemporary African broadcasters and media
scholars have confused what they perceived as the audience’s need for
entertainment and pleasure with foreign programming and the use of foreign
languages and accents. Others have even characterized Africa’s emerging
radio as a factor of cultural change, because radio broadcasts not only
record, preserve and file traditions particular to the territory, land or
community in which they broadcast, but also they manage to create or
encourage the creation of new and popular verbal or musical forms (Senghor
1996). Furthermore, Senghor has argued, ‘By preserving and creating local
popular culture, radio stations succeed where the state and the elitist civil
society of experts and intellectuals seem to have failed’ (Senghor 1996:81).

Though these characterizations are interesting, my research in Ghana
suggests otherwise. In Ghana the overwhelming majority of radio stations
have not succeeded in appropriating, preserving or creating cultural forms
and languages indigenous to the people. Rather, they have collectively
succeeded in fortifying the domination of English over native languages

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0817



18 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

and in mimicking foreign accents at the expense of broadcast profession-
alism. Though it is important to acknowledge the positive developments
associated with the emerging radio stations as pointed out by Senghor
(1996), it is equally important to critically examine their failures, especially
as it relates to the use and promotion of native languages in broadcasting.
After all, this is one of the major arguments raised to support the develop-
ment of independent media in many African countries, including Ghana
(Ansu-Kyeremeh 1995; Bonnah-Koomson 1994, 1995). In a sense, what
African societies need is a broadcasting environment that would provide
multiple forums for its people to freely engage each other in languages
that the majority, if not all, would understand and feel comfortable with.
African societies also need a broadcasting environment that recognizes
the importance of local languages and thus protects and promotes their
culture and languages, something that Africa’s emerging private radio
collectively has failed to do.

Conclusion
Undoubtedly in Ghana and other parts of Africa, radio broadcasting is
more competitive and diverse in terms of program and channel choice
than it has been historically. Radio broadcasting has become an entrée
into civic discourse and socio-political awareness. It has also become a
powerful force for social and political integration. Through the efforts of
private radio, politics has become nationalized and civic discussions on
various issues intensified. But on a more critical level, Africa’s emerging
radio stations have become avenues for corroding their society’s languages
and cultures. While they have collectively been insensitive to their native
languages and cultural talents, they have been successful in domesticating
English and Western broadcast content. Thus, for Africa’s broadcasting
to be useful to the majority of its people and for it to develop an identity of
its own, the language and cultural policy question must be seriously
addressed.

Clearly, what is happening in broadcasting is a reflection of African
governments’ failure to provide broadcast policies that seek to protect
cultural integrity and promote native languages. It is also a consequence
of the negative views broadcasters and media scholars have on the
multilingual character of African societies, especially as it relates to
broadcasting. Thus, African private and public broadcasters should have a
mandate to protect and promote their society’s cultures and languages.
This is important because culture is a means of communication that provides
language for meaningful interactions (Mazrui 1996). The potential of

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0818



19Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

indigenous African languages as cultural expressions and identity forma-
tion cannot be overlooked by media policy makers in this critical time of
broadcast transformation. Contemporary African broadcasters cannot
continue to rely overwhelmingly on Euro-imperial languages for their dis-
course if they hope to engage the majority of the people.

It is even doubtful that a ‘true’ African broadcasting system would
emerge if it continues to be so tightly held hostage to the languages of
former colonial powers. Mazrui reminded us that ‘no country has ascended
to the level of economic power by excessive dependence on foreign
languages’ (1996:4). The claim that broadcast pluralism and independence
in emerging African democracies would automatically encourage the
growth of local cultures and the use of native languages cannot be realized
unless private broadcasters realize they have the same obligation as public
broadcasters to promote the culture and languages of the societies within
which they operate. A true African broadcast identity can be realized only
if emerging African democracies reforming their broadcasting systems
towards commercialism develop deliberate policies to promote their native
languages and cultures. African broadcasters and media policy makers
should be mindful of the experiences of Asian countries where deliberate
language and cultural policies successfully guided broadcast reforms and
protected Asian languages from domination of Western languages and
cultural products (Lee and Youn 1995; Servaes and Wang 1997). As media
scholars concerned with the cultural and linguistic direction of Africa’s
broadcasting systems, we cannot but raise these issues at a critical time
when African broadcasting is at its early stages of transformation towards
pluralism and privatization.

References
Abdulkadir, M., 2000, ‘Popular Culture in Advertising: Nigerian Hausa Radio’, in

R. Fardon and G. Furniss, eds., African Broadcast Cultures: Radio in
Transition, Westport, CT: Praeger. pp.128–142.

Akan Dictionary Project, 2001, Project Christaller. (http://www.unizh.ch/afrling/
akandic.htm). October 23, 2003.

Amakyi, R., 1988, ‘Community FM Radio in Ghana’, Combroad, Vol. 79, June,  pp.
15–17.

Anderson, B., 1983, Imagined Communities, London: Verso.
Ansah, P.A.V., 1979, ‘Problems of Localizing Radio in Ghana’, Gazette, Vol. 25, No.

1, pp. 1–16.
Ansah, P.A.V., 1985, Broadcasting and National Development, Accra: Ghana

Broadcasting Corporation.
Ansah, P.A.V., 1988, ‘Broadcasting and Multilingualism’, in E.G. Wedell, ed.,

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0819



20 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

Making Broadcasting Useful, the African Experience: The Development of Ra-
dio and Television in Africa in the 1980s, Manchester: Manchester Univer-
sity Press. pp. 47–65.

Ansu-Kyeremeh, K., 1995, ‘A Place of Culture in Independent and Pluralistic
 Broadcasting in Ghana’, in A. Bonnah-Koomson, ed., Prospects for Private Broad-

casting in Ghana, University of Ghana, Accra: Gold-Type Limited. pp. 49–55.
Blanco, S. and Bulck, J. V., 1995, ‘Regions vs. States and Cultures in the EC Media
Policy Debate: Regional Broadcasting in Belgium and Spain’, Media, Culture and

Society, Vol. 17, pp. 239–251.
Blankson, I. A., 2000, ‘Independent and Pluralistic Broadcasting Development in

Ghana: Perceptions of Audiences in Accra’, unpublished PhD Thesis, Ohio
University.

Bonnah-Koomson, A., 1994, ‘Independent Broadcasting Stations in Rural Areas’,
in K. Karikari, ed., Independent Broadcasting in Ghana: Implications and
Challenges, Accra: Ghana University Press. pp.83–96.

Bonnah-Koomson, A., ed., 1995, Prospects for Private Broadcasting in Ghana,
University of Ghana, Accra: Gold-Type Limited.
Bourgault, L.M., 1995, Mass Media in Sub-Saharan Africa, Bloomington: Indiana

University Press.
Coleman, W.F. and Opoku, A.A., 1968, ‘Rural Radio Forum Project in Ghana’, An

African Experiment in Radio Forums for Rural Development: Ghana, 1964/
1965, Reports and Papers on Mass Communication, No. 51, Paris: UNESCO.
pp. 7–15.

Drijvers, J., 1992, ‘Community Broadcasting: A Manifesto for the Media Policy of
Small European Countries’, Media, Culture and Society, Vol. 14, pp. 193–201.

Fardon, R. and Furniss, G., eds., 2000, African Broadcast Cultures: Radio in
Transition, Westport, CT: Praeger.

Grant, A.E., 1994, ‘The Promise Fulfilled? An Empirical Analysis of Program Diver-
sity on Television’, Journal of Media Economics, Vol. 7, No. 1, pp. 51–64.

Gratz, T., 2000, ‘New Local Radio Stations in African Languages and Process of
Political Transformation: The Case of Radio Rurale Locale Tanguieta in North-
ern Benin’, in R. Fardon and G. Furniss, eds., African Broadcast Cultures:
Radio in Transition, Westport, CT: Praeger. pp. 110–126.

Gyimah-Boadi, E., 1999, ‘Ghana: The Challenges of Consolidating Democracy’, in
R. Joseph, ed., State, Conflict and Democracy in Africa, Boulder: Lynne
Rienner.

Heath, C.W., 1986, ‘Broadcasting in Kenya: Policy and Politics, 1928–1984’,
unpublished PhD Thesis, University of Illinois, Urbana.

Heath, C.W., 1999, ‘Negotiating Broadcasting Policy: Civil Society and Civic
Discourse in Ghana’, Gazette, Vol. 61, No. 6, pp. 511–521.

Heath, C.W., 2001, ‘Regional Radio: A Response by the Ghana Broadcasting
Corporation to Decentralization and Competition’, Canadian Journal of Com-
munication, Vol. 26, pp. 89–106.

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0820



21Blankson: Negotiating the Use of Native Languages

Kamin, D.J., 1996, ‘The New Multichannel World (An Asian Overview)’, Com-
monwealth Broadcasters Association General Conference XXI Report, Kuala
Lumpur, Malaysia, August 25–31.

Karikari, K., ed., 1994, Independent Broadcasting in Ghana, Accra: Ghana Uni-
versity Press.

Kouega, J.P., 1999, ‘Some Major Speech Traits of Cameroon Media News in Eng-
lish’, English Studies, Vol. 6, pp. 540–555.

Kugblenu, J., 1974, ‘Broadcasting in Ghana’, in S. Head, ed., Broadcasting inAfrica:
A Continental Survey of Radio and Television, Philadelphia: Temple Univer-
sity Press.

Kupe, T., 2002, Harmonizing Media Policy in Africa. (http://www.themedia.co.za/
article.aspx?articleid=30947&area=/media_columnistundercurrent/). 25 Janu-
ary 2005.

Lee, J.H. and Youn, S.M., 1995, ‘Industrial Structure, Government Control, and
Network Television Programming: The Case of South Korea’, Asian Journal
of Communication, Vol. 5, No. 1, pp. 52–70.

Leonard, H., 1996, ‘Public Broadcasting in the Developing World’, Public Broad-
casters International. Final Report of the PBI Conference, Kuala Lumpur,
Malaysia, June 12–15.

Mazrui, A.A., 1996, ‘Perspective: The Muse of Modernity and the Quest for
Development’, in P.G Altbach and S.M. Hassan, eds., The Muse of Modernity:
Essays on Culture as Development in Africa, Trenton: Africa World Press. pp.
1–18.

McQuail, D., 1993, Media Performance: Mass Communication and the Public
Interest, Newbury Park, CA: Sage.

Mytton, G., 1983, Mass Communication in Africa, London: Edward Arnold.
Nkansah-Kyeremateng, K., 1996, ‘The Akans of Ghana: Their History and Cul-

ture’, Accra: Sebewie Publishers.
Owen, B.M., 1977, ‘Regulating Diversity: The Case of Radio Formats’, Journal of

Broadcasting, Vol. 21, pp. 305–315.
Reporters Without Borders, 2005. (http://www.rsf.org). 26 June 2006.
Republic of Ghana, 1992, Constitution of the Republic of Ghana, Tema: Ghana

Publishing Corporation.
Schlesinger, P., 1991, ‘Media, the Political Order and National Identity’, Media,

Culture and Society, Vol. 13, pp. 297–308.
School of Communication Studies, 1993, ‘Promotion of Privatization of Radio and

Television Broadcasting in Ghana’, Report of a national conference held in
GIMPA, Legon: University of Ghana, March 1–3.

Schudson, M., 1994, ‘Culture and the Integration of National Societies’, in Diana
Crane, ed., The Sociology of Culture, Oxford, UK: Blackwell. pp. 63-81.

Senghor, D., 1996, ‘Radio Stations in Africa: Issues of Dependency and Culture’,
in P.G Altbach and S.M. Hassan, eds., The Muse of Modernity: Essays on
Culture as Development in Africa, Trenton, NJ: Africa World Press. pp. 79–108.

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0821



22 Africa Media Review, Volume 13, Number 1, 2005

Servaes, J., and Wang, G., 1997, ‘Privatization and Commercialization of the West-
ern-European and South East Asian Broadcasting Media’, Asian Journal of
Communication, Vol. 7, No. 2, pp. 1 –11.

Spitulnik, D., 1992, ‘Radio Time Sharing and the Negotiation of Linguistic Plural-
ism in Zambia’, Pragmatics, Vol. 2, pp. 335–54.

Straubhaar, J.D., 1995, ‘From PTTs to Privatization: Liberalization and Privatiza-
tion in Eastern Europe and the Third World’, in B. Mody, J.M Bauer and J.D.
Straubhaar, eds., Telecommunications Politics: Ownership and Control of
the Information Highway in Developing Countries, Mahweh, NJ: Lawrence
Erlbaum.

Thomsen, C.W., 1989, Cultural Transfer or Electronic Imperialism? Heidlberg:
Carl Winter Universitatsverlag.

Tomlinson, J., 1991, Cultural Imperialism, London: Printer.
Tudesq, A.J., 1983, ‘La Radio en Afrique Noire’, in L. M. Bourgault, ed., Mass

Media in Sub-Saharan Africa, Bloomington: Indiana University Press. pp.
21–109.

Ugboajah, F.O., ed., 1985, Mass Communication, Culture and Society in West
Africa, Munich: Hans Zell.

UNESCO, 1961, Mass Media in Developing Countries, Reports and Papers on
Mass Communication, No.33, Paris: UNESCO.

UNESCO, 1968, An African Experiment in Radio Forums for Rural Development:
Ghana, 1964/1965, Reports and Papers on Mass Communication, No. 51,
Paris: UNESCO.

UNESCO, 1989, World Communication Report, Paris: UNESCO.
UNESCO, 1992, World Communication Report, Paris: UNESCO
UNESCO, 1996, World Communication Report, Paris: UNESCO
White, D., 1996, ‘The New Multichannel World’, Commonwealth Broadcasters

Association General Conference XXI Report, Kuala Lumpur, Malaysia, August
25–31.

1. Isaac.pmd 02/04/2007, 11:0822




